Co daje mieszkańcom gmin Brzegu i Skarbimierza ZGODNE Połączenie? cz.7

0
fot. flyrecord.pl / Artur Błoński
Reklama
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
W poprzednich artykułach przedstawiłem Państwu 10 prostych argumentów, w wyniku których my MIESZKAŃCY zawsze będziemy zyskiwać, a nie jak wmawiają nam politycy tracić na ZGODNYM połączeniu gmin Brzegu i Skarbimierza:


6. Niższy koszt usług komunalnych.
7. Wyższy poziom usług komunalnych.
8. Niższe podatki i opłaty lokalne.
9. Rokroczne oszczędności w administracji liczone w milionach zł.
10. Kilkadziesiąt milionów złotych EXTRA w ramach Bonusu Ministerialnego.
Współpraca w ramach ZGODNEGO połączenia gmin to lepsze gospodarowanie wspólnymi zasobami i wymierne korzyści, w tym finansowe. Dzięki połączeniu możliwe będzie zminimalizowanie kredytowania zadań gminy, które dziś rozbuchane – w szczególności w roku wyborczym – obarczone jest milionowymi odsetkami. Te w kolejnych latach będziemy musieli spłacać za rządzących my – mieszkańcy. Jesteśmy świadomi, że większe możliwości negocjacyjne przekładają się na większe oszczędności w administracji, dzięki czemu będziemy płacić mniejsze podatki i opłaty. Dzięki większemu, wspólnemu budżetowi będziemy zdolni ubiegać się o środki zewnętrzne, w tym z Unii Europejskiej na wyższym poziomie. Zaoszczędzone pieniądze i Bonus Ministerialny to dla mieszkańców więcej usług komunalnych. Po pierwsze letni basen – jako zadanie priorytetowe.
6. Niższy koszt usług komunalnych.
Dostarczanie wody mieszkańcom czy też odprowadzenie ścieków jest typowym przykładem usługi komunalnej, która należy do zadań własnych gminy. W zasadzie każda usługa, którą miasto (gmina) wykonuje na rzecz mieszkańców i za pieniądze mieszkańców (z podatków) jest usługą komunalną – czyli usługą podlegającą samorządowi miejskiemu.
Komunalnymi też są zatem usługi takie jak: dostarczanie ciepła przez miejską spółkę ciepłowniczą, odbiór śmieci, ale także wytyczanie dróg rowerowych, zorganizowanie komunikacji gminnej, czy wybudowanie letniego basenu. Usług komunalnych, które mieszkańcy zlecają – za opłatą pobieraną w formie podatków – do wykonywania urzędowi miasta z burmistrzem na czele, można mnożyć.
Różnorodność, ilość, cena oraz jakość świadczonych usług komunalnych zależy tylko i wyłącznie od zapotrzebowania i zgody mieszkańców. Gmina może bowiem świadczyć całe mnóstwo usług komunalnych ułatwiających nam życie pod warunkiem, że będzie miała środki na ich sfinansowanie. Oczywiście nikt z nas nie wyobraża sobie dziś życia bez bieżącej, ciepłej wody oraz kanalizacji. To standard. Oczywiście płacimy za tę wodę i odbiór ścieków. Ile płacimy – to również w dużej mierze zależy od nas samych.
Dywidendy – kolejny, ukryty podatek dla miasta
Dzisiaj znamy już kwoty jakie pan Wrębiak pobrał w trakcie piastowania stanowiska burmistrza z miejskich spółek (wodociągów i ciepłowni) w formie dywidend. To ogromna suma prawie 8 milionów złotych*. Dywidendy w spółkach komunalnych są typowym ukrytym, kolejnym podatkiem, który burmistrz wyciągający ręce po pieniądze wypracowane w firmach komunalnych, nakłada na mieszkańców. Gdyby te pieniądze zostały w przedsiębiorstwach – mogłyby zostać wykorzystane na własne potrzeby tychże firm oraz na utrzymywanie cen za wodę, ścieki czy miejskie ciepło na korzystniejszym dla mieszkańców poziomie. Wyeliminowanie procederu drenowania miejskich spółek, które wprowadził w naszym mieście pan Wrębiak spowoduje obniżenie bądź utrzymanie cen na poziomie satysfakcjonującym nas – mieszkańców.
Jedna Rada Gminy i miliony oszczędności
To tylko jeden przykład ukazujący możliwości regulowania cen usług komunalnych. Kolejnymi są przede wszystkim administracja samorządowa i Bonus Ministerialny. W wyniku ZGODNEGO Połączenia CAŁYCH gmin Brzegu i Skarbimierza ograniczymy dublujące się etaty urzędnicze wójta i burmistrza oraz ich zastępców, sekretarzy, skarbników. Będzie również funkcjonowała tylko jedna Rada Gminy (Miasta). Do tego, budżet zasilą darmowe pieniądze w ramach Bonusu Ministerialnego na poziomie grubo ponad 20 milionów zł. Proszę zauważyć, że Wrocław z 4,5 miliardowym budżetem ma jednego zarządzającego miastem i jedną Radę Miejską. Brzeg i Skarbimierz ze swoimi budżetami (wliczając w nie zaciągnięte kredyty) na poziomie około 240 milionów zł, mają dwóch zarządzających i dwie rady miejskie (gminne). Opłacamy z naszych podatków wygodne, zdublowane stanowiska pracy dla urzędników, często polityków partii politycznych. Podkreślam – to od nas zależy czy tego chcemy. Propaganda obecnej władzy – burmistrza, wójta – zawsze będzie na przekór wiedzy, liczbom i tendencjom, które można podejrzeć w większych miastach, czy na zachodzie. Będzie wmawiała mieszkańcom, że „tak jest dobrze”. No jasne, że jest dobrze – tylko dla kogo? Dla mieszkańców, którzy nie mogą się od lat doprosić basenu letniego?
Bezpłatna komunikacja po ZGODNYM połączeniu
Choć komunikację miejską w Brzegu mamy – świadczy ją zewnętrzna spółka PKS – to korzystanie z przejazdów autobusami, poza wybranymi grupami zwolnionymi z opłat – jest biletowane. W wyniku ZGODNEGO połączenia naszych gmin – zadanie wdrożenia BEZPŁATNEJ komunikacji gminnej na terenie nowej, większej i silniejszej finansowo gminy będzie priorytetem. Obniżając koszt dostępu do tej usługi komunalnej – czyniąc ją bezpłatną – mieszkańcy nie tylko osiągną korzyść w postaci oszczędności w swoim portfelu. Znacznie ważniejszymi zadaniami prozdrowotnymi oraz prooszczędnościowymi, które BEZPŁATNA komunikacja gminna musi zrealizować są: większe bezpieczeństwo na drogach poprzez eliminację części pojazdów osobowych z ruchu a także mniejsza emisja rakotwórczych spalin do atmosfery, którymi oddychają nasze dzieci i my sami. W wyniku ograniczenia ilości pojazdów samochodowych w obrębie naszego pięknego, historycznego miasta, zmniejszeniu  ulegnie dewastacja dróg i chodników, które są systematycznie rozjeżdżane przez nadmierny ruch samochodowy. W konsekwencji będziemy płacić z budżetu miejskiego mniej na remonty nawierzchni drogowych. Działania te są nie tylko ekonomiczne, ale i logiczne przy naszej dzisiejszej świadomości.
Ciepłe posadki ważniejsze  niż kondycja miasta
Oczywiście powyższe jest tylko poglądem autora, który rozumie, że jest jakaś część mieszkańców, która żyje z dublujących się etatów w samorządzie, który MY – mieszkańcy opłacamy w formie podatków. Autor rozumie, że dla polityków dybiących na ciepłe urzędnicze, pod nich dostosowane posadki – nie mają znaczenia ekonomiczne aspekty funkcjonowania samorządu gminnego. Nie martwią się oni konsekwencjami przerostu polityczno – urzędniczej biurokracji objawiającej się brakiem basenu dla mieszkańców, dróg rowerowych czy bezpłatnej gminnej komunikacji dla nas WSZYSTKICH. Utopia? Skądże znowu. Ekonomia i konsekwencja we wprowadzaniu zdrowych, mądrych, uczciwych rozwiązań dla naszych mieszkańców ponad partyjnymi gierkami, których celem jest zdobycie posad.
Grzegorz Surdyka
mgr ekonomii
Absolwent Akademii Ekonomicznej
w Poznaniu
oraz Wyższej Szkoły Bankowej
we Wrocławiu
Współzałożyciel Komitetu ds. połączenia gmin Brzeg i Skarbimierz
Reklama
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA