Oszuści podszywają się za medyków i wyłudzają pieniądze na rzekome leczenie i szczepionki

0
fot. zdjęcie ilustracyjne / krakow.policja.gov.pl

Policjanci z Brzegu odnotowali kilka prób wyłudzenia pieniędzy nową metodą. Przestępcy podszywają się pod członków rodziny i personel medyczny. Twierdzą, że pilnie potrzebne są pieniądze na zakup szczepionki i leczenie. Na seniorzy z naszego regionu nie dali się oszukać, ale mniej szczęścia miała 85-latka z powiatu nyskiego.


– Metody, którymi posługują się oszuści cały czas są modyfikowane. Wyłudzają od seniorów ich oszczędności. W ostatnim czasie pojawiła się nowa metoda. Przestępcy podszywają się pod członków rodziny i personel medyczny. Ku przestrodze, podajemy przykład oszustwa z powiatu nyskiego. Do 85-latki zadzwonił oszust, który przedstawił się za członka rodziny. Mężczyzna powiedział, że wnuk potrzebuje pieniędzy na natychmiastowe leczenie. Trafił do szpitala i musi dostać szczepionkę. Po chwili do rozmowy włączyła się kobieta, podająca się za lekarkę. Zapewniła mieszkankę Nysy, ze pieniądze na pewno przeznaczone zostaną na leczenie wnuka – informuje mł. asp. Patrycja Kaszuba, oficer prasowy KPP w Brzegu.

Policjantka apeluje, aby przestrzegać swoich rodziców, dziadków i samotnych sąsiadów.

– Nie pozwólmy, aby takie sytuacji powtarzały się. Rozmawiajmy z nimi, przestrzegajmy i opowiadajmy historie dotyczące różnych metod oszustw, które usłyszeliśmy w mediach. Niech nasi seniorzy wiedzą, że oszuści działają wszędzie, nie tylko gdzieś daleko. Niech wiedzą, że również do nas taki oszust może zadzwonić i zażądać pieniędzy. Seniorzy muszą być przygotowani na takie sytuacje i wiedzieć jak reagować – dodaje Patrycja Kaszuba z brzeskiej komendy.

  • Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze lub policjanta, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Natychmiast należy podzielić się tą informacją z bliskimi. Pamiętajmy, że nikt nie będzie miał nam za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie.
  • Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów. Aby potwierdzić dane osoby dzwoniącej, najpierw należy rozłączyć połączenie, a dopiero później wybrać numeru alarmowy 112.
  • Nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych. W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! NIGDY nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie lub przelanie na inne konta bankowe.
  • W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
  • Pamiętajmy, że metody którymi posługują się oszuści cały czas są modyfikowane. Słyszeliśmy już o wielu wariantach oszustw na wnuczka, policjanta czy funkcjonariusza CBŚP. Każda może się różnić. Jednak każda kończy się tak samo. Nasz rozmówca potrzebuje pieniędzy i żąda ich natychmiastowego przekazania bądź przelania na inne konto bankowe. Uczulajmy seniorów, że to sygnały, które powinny ich zaniepokoić. Niech nigdy nie oddają swoich pieniędzy osobom, których nie znają.