Na całym świecie 2/3 dzieci w wieku szkolnym nie ma dostępu do internetu w domu – raport UNICEF i ITU

0
PHOTO BY BRIAN OTIENO/STORITELLAH.COM
Reklama
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA

UNICEF oraz Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) apelują o pilne inwestycje w celu zlikwidowania luki cyfrowej, która uniemożliwia dzieciom oraz młodzieży dostęp do odpowiedniej jakości nauki zdalnej. Obecnie 1,3 mld dzieci w wieku 3-17 lat nie ma dostępu do internetu w domu. To 2/3 dzieci w wieku szkolnym.


Według najnowszego raportu ITU oraz UNICEF pt. „Ile dzieci i młodzieży ma dostęp do internetu w domu?” problem w podobnym stopniu dotyka także młodych ludzi w wieku od 15 do 24 lat. W tej grupie wiekowej 759 mln ludzi (63%) nie ma możliwości połączenia się z internetem w miejscu zamieszkania. Raport został opracowany na podstawie badań w ponad 85 krajach.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA

Bardzo wiele dzieci i młodzieży nie ma internetu w domu. To już nie jest luka cyfrowa – to cyfrowa przepaść, powiedziała Henrietta Fore, Dyrektor Generalna UNICEF. Brak połączenia z internetem nie tylko ogranicza dzieciom i młodym ludziom obecność online oraz wyłącza ich z systemu edukacji, ale też uniemożliwia konkurowanie we współczesnej gospodarce i izoluje od świata. Mówiąc wprost: brak dostępu do internetu okrada następne pokolenie z przyszłości, dodaje.

Niemal ćwierć miliarda uczniów na świecie wciąż nie może chodzić do szkoły z powodu COVID-19. Ta sytuacja zmusza dziesiątki milionów dzieci do korzystania z edukacji zdalnej. Dla tych, którzy nie mają dostępu do internetu w domu, nauka online jest poza zasięgiem.
Autorzy raportu zauważają, że luka cyfrowa utrwala nierówności, które dzielą kraje i społeczności. W najtrudniejszej sytuacji są dzieci i młodzież z najuboższych gospodarstw domowych, z obszarów wiejskich i krajów o niskich dochodach. Często są w tyle za swoimi rówieśnikami i mają niewiele okazji, aby kiedykolwiek nadrobić zaległości.

Na całym świecie, wśród dzieci w wieku szkolnym mieszkających w najbogatszych gospodarstwach domowych, 58% ma dostęp do internetu. W ubogich gospodarstwach domowych ten odsetek wynosi zaledwie 16%. Podobne różnice występują na poziomie dochodów w poszczególnych krajach. W krajach ubogich, mniej niż 1 na 20 dzieci w wieku szkolnym ma dostęp do internetu, a w krajach bogatych – 9 na 10.

Podłączenie do internetu ludności na obszarach wiejskich jest ogromnym wyzwaniem, powiedział Sekretarz Generalny ITU, Houlin Zhao. Duża część obszarów wiejskich nie jest objęta mobilną siecią szerokopasmową, a jeszcze mniej gospodarstw domowych ma tam dostęp do internetu, dodaje.

Region 

Dzieci szkolne w wieku 3-17 lat, które nie mają dostępu do internetu w domu

Afryka Zachodnia i Środkowa

95% – 194 mln 

Afryka Wschodnia i Południowa

88% – 191 mln

Azja Południowa

88% – 449 mln

Bliski Wschód i Afryka Północna

75% – 89 mln

Ameryka Łacińska i Karaiby

49% – 74 mln

Europa Wschodnia i Azja Środkowa

42% – 36 mln

Azja Wschodnia i Pacyfik

32% – 183 mln

Świat 

67% – 1,3 mld


W ubiegłym roku, UNICEF oraz ITU zapoczątkowały inicjatywę Giga, której celem jest podłączenie do internetu każdej szkoły i jej społeczności lokalnej. W ramach inicjatywy, udało się zidentyfikować ponad 800 tysięcy szkół w 30 krajach. Dysponując tymi danymi, Giga współpracuje z rządami państw, przemysłem i partnerami z sektora prywatnego, aby opracować plan inwestycji publiczno-prywatnych. Celem inwestycji jest budowa infrastruktury niezbędnej do podłączenia szkół i mieszkańców do internetu.

Chociaż liczby zawarte w raporcie UNICEF oraz ITU przedstawiają niepokojący obraz, sytuacja w rzeczywistości może być znacznie gorsza z powodu wielu innych czynników takich jak przystępność cenowa, bezpieczeństwo i niski poziom umiejętności cyfrowych. Telefonia komórkowa i dostęp do internetu dla wielu osób są zbyt drogie.

Nawet jeśli dzieci mają w domu połączenie z internetem, mogą nie być w stanie z niego korzystać. Często wynika to z presji wykonywania obowiązków domowych lub pracy, braku wystarczającej liczby urządzeń w gospodarstwie domowym, ograniczonego dostępu do internetu dla dziewcząt lub braku umiejętności korzystania z internetu. Ważnym aspektem jest także niedostateczne przygotowanie rodziców do zapewnienia swoim dzieciom bezpieczeństwa online.

Reklama
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA