SZKOŁA DLA DZIECI I RODZICÓW

2
Reklama

Rozmowa z wiceprezesem i współzałożycielką Niepublicznej Szkoły Podstawowej im. Św. Tomasza z Akwinu w Brzegu Panią Barbarą Oparowską-Andruchowicz.


 

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Pani Dyrektor musimy zadać podobne pytanie, które kilka miesięcy temu zadaliśmy pani Prezes Krzemowskiej, skąd taki pomysł na szkołę i czy nie obawiała się Pani, że przy takiej konkurencji szkół publicznych Wasz pomysł uda się zrealizować?

A ja muszę podobnie odpowiedzieć. Oczywiście, że się obawiałam. Przez cały czas jestem pytana czym różni się ona od pozostałych szkół, jaki jest cel jej tworzenia. Rodzice dzielą się ze mną swoimi wątpliwościami. Ale przecież ja też jestem rodzicem, matką dwójki synów, która myśląc o ich przyszłości, patrząc na swój bagaż doświadczeń, poszukiwałam szkoły spełniającej moje oczekiwania pod względem edukacyjno-wychowawczym. Ponieważ nie znalazłam takiej w mojej okolicy, postanowiłam wraz z innymi rodzicami taką szkołę w Brzegu otworzyć. Dziś już wiem, że było warto. Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Św. Tomasza z Akwinu w Brzegu przyciąga rodziny, które mają podobne wymagana wobec szkoły.

Wiemy, że początki nie były jednak łatwe?

Szkoła wystartowała w roku szkolnym 2013/2014, a do pierwszej klasy uczęszczało siedmioro uczniów. Mieliśmy problem z przebiciem się z informacją, że taka szkoła powstaje. Jedynym źródłem agitacji były ogłoszenia parafialne w kościołach. Mieliśmy poważny problem z siedzibą. Gościny jedynie na rok udzieliła nam Szkoła Muzyczna w Brzegu. Potem podpisaliśmy umowę na wynajęcie sal w nowej siedzibie, ale zakończyło się to fiaskiem. Na ratunek przyszła nam Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna i pan Kanclerz Stanisław Widocki. Wspólnie z uczelnią założyliśmy fundację MAGNUM OPUS BRZEG. Jesteśmy partnerem i podmiotem, który realizuje i będzie realizował różne projekty edukacyjne. Musieliśmy jednak przystosować pomieszczenia uczelni do wymogów ustawy oświatowej dla szkoły podstawowej. Na początku dużego wsparcia udzieliła nam również Fundacja „Polska Miedź”, dzięki której zakupiliśmy sprzęt do szkoły oraz Fundacja Górażdże „Aktywni w Regionie”. Udało się i dzisiaj mamy już trzy oddziały.

Co według Pani zachęca rodziców do posyłania swych dzieci właśnie do Waszej szkoły?

Z jednej strony na pewno poczucie bezpieczeństwa. Jesteśmy niewielką placówką, w której nikt nie czuje się anonimowo. Jeszcze ważniejsze jest jednak to, że w kwestiach edukacji kierujemy się zasadą, że każdy człowiek posiada wrodzoną umiejętność uczenia się. Jeśli jest ona właściwie rozwijana stanowi najważniejsze narzędzie rozwoju, ale jak każde narzędzie łatwo ją zepsuć. Nasi nauczyciele wykorzystują metody i techniki oparte na najnowszej wiedzy o mózgu tzw. neurodydaktyce. Stosowanie tych metod pozwala na osiąganie sukcesów edukacyjnych przede wszystkim w myśleniu logicznym, matematyce, czytaniu ze zrozumieniem, kreatywności.

Czy może Pani nam bliżej wyjaśnić czym jest ta neurodydaktyka?

Pojęcie neurodydaktyka nie jest nowe, powstało około połowy lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, a jego twórcą jest niemiecki dydaktyk matematyki Gerhard Preiß. Funkcjonujący obecnie na świecie model edukacyjny powstał w czasach, gdy nie było możliwości badania procesów uczenia się. Przełom nastąpił ponad dziesięć lat temu dzięki zastosowaniu różnego typu tomografów i skanerów, które pozwalają na zaglądanie do uczącego się mózgu i poznawać mechanizmy uczenia się. Już dziś można w oparciu o dostępne badania formułować ogólne wnioski, ponieważ wiadomo, co wspiera, a co blokuje proces uczenia się. Z punktu widzenia nauczycieli ma to zupełnie fundamentalne znaczenie – i co ważniejsze – pozwala spojrzeć na proces uczenia się z zupełnie innej perspektywy. W obecnym modelu edukacyjnym drobiazgowo zaplanowano wszystko, czego uczniowie mają się nauczyć i określono sposób sprawdzania wiedzy. Natomiast nauczanie przyjazne mózgowi bazuje na ciekawości poznawczej uczniów, wykorzystuje silne strony mózgu. Ludzie są z natury ciekawi świata i chcą go rozumieć. Wszystko, co nowe, nieznane, nietypowe, tajemnicze, nie do końca wyjaśnione, przyciąga naszą uwagę. Najistotniejszym elementem i warunkiem osiągnięcia sukcesu jest niewątpliwie odwołanie się do tej ciekawości poznawczej uczniów, drugim, nie mniej ważnym bezpieczna i przyjazna atmosfera.

Jak to wygląda w praktyce?

W celu zachęcenia i rozpędzenia procesów poznawczych stosujemy ocenianie kształtujące, polegające na dawaniu dziecku informacji zwrotnej na temat jego postępów, które mówi o wiele więcej aniżeli sucha ocena. W naszej szkole uczniowie nie podnoszą rąk, gdyż korzystamy z tzw. metodników – kart w kolorze zielonym, czerwonym i żółtym. Każde dziecko w czasie lekcji wystawiając konkretny kolor daje sygnał nauczycielowi o stanie swojej wiedzy, wykonaniu zadania, zgłaszając problem. Daje to dziecku poczucie bezpieczeństwa, że może być wysłuchane oraz, że może czegoś nie wiedzieć. Zwiększona ilość godzin języków obcych gwarantuje szybką naukę.
Celem zajęć jest rozbudzanie naturalnej ciekawości dziecka, często stosujemy różnego rodzaju doświadczenia fizyczne czy chemiczne, uczenie odbywa się przez działanie. Nasz program nauczania zmusza do myślenia, poszukiwania, współpracy i pracy w zespole oraz świadomego zdobywania wiedzy. Rodzice jak i nauczyciele nie pytają się dziecka „jaką ocenę dostałeś” lecz „czego się nauczyłeś”. Oczywiście mam świadomość tego, że na kluczowe efekty naszej pracy jeszcze musimy poczekać, jednakże małe sukcesy już się pojawiają jak choćby takie, że wśród naszych uczniów są laureaci konkursu matematycznego Alfik, czy „Olimpusek”. To nas cieszy i jeszcze bardziej przekonuje, że idziemy właściwą drogą.

W planach zajęć zauważamy bardzo dużą różnorodność zajęć, niespotykanych w szkołach publicznych.

Pragnę jednak zauważyć, że Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Św. Tomasza z Akwinu w Brzegu realizuje aktualną podstawę programową zatwierdzoną przez MEN. Oprócz programu, który realizowany jest w sposób ciekawy, oferujemy właśnie  mnóstwo zajęć dodatkowych. Każdy znajdzie coś ciekawego dla swojego dziecka. To są zajęcia z kreatywności, która jest później przydatna na kolejnych szczeblach kształcenia. Intensywna nauka języków obcych – angielskiego i hiszpańskiego, nauka czytania ze zrozumieniem oraz zajęcia ruchowe z nauką pływania na basenie. Ponad to nasi uczniowie mogą skorzystać z nauki gry w szachy prowadzoną przez instruktorów ze szkoły szachowej „Czarny Koń”, naukę tańca, którą prowadzi szkoła Coco-Dance czy naukę gry na gitarze.

Zaskakuje nas jednak niewielka ilość zajęć z religii.

Pragnę zauważyć i podkreślić, że nasza szkoła nie jest placówką wyznaniową. Pracujemy w niej nie tylko z rodzinami o jednakowych poglądach religijnych. Chrześcijański system wartości jest bliski nawet agnostykom. To przede wszystkim ludzie o wysokim poziomie kultury osobistej i świadomości społecznej oraz światopoglądowej zwracają się w kierunku naszej szkoły i tu znajdują nić porozumienia.

A jak kształtujecie procesy wychowawcze? Jaki macie kontakt z rodzicami?

Zachęcamy naszych uczniów do regularnej pracy nad sobą. W każdym miesiącu pokazujemy im jak można pracować nad daną cechą charakteru. Jednak najważniejszym punktem wychowania jest umiejętność szanowania innych i siebie. Tę zasadę stosujemy zarówno do uczniów jak i do rodziców. We współpracy z rodzicami bardzo pomocny jest nam program Tutor. To opiekun, który pracuje w relacji jeden na jeden. Potrafi on pokierować integralnym rozwojem młodego człowieka, trafnie rozpoznać jego potencjał, wspólnie wyznaczyć ścieżkę rozwoju naukowego, osobistego i społecznego, uważnie podchodzić do wyników jego prac, zmotywować do długotrwałej współpracy i znajdować w niej obopólną radość. który w naszej szkole zastępuje tzw. wywiadówki. U nas rodzice spotykają się w cztery oczy z opiekunem, wspólnie wyznaczając ścieżki rozwoju ich dziecka. Spotkania takie odbywają się co najmniej dwa razy w roku. Tutor daje to czego nie mogą zapewnić masowe systemy edukacji: skupienie stuprocentowej uwagi na konkretnym uczniu i możliwość dostosowania ścieżki edukacyjnej do jego specyficznej sytuacji. Wspieramy też regularnie rodziców poprzez wzmacnianie ich czynnej roli w wychowaniu dziecka.

Co z uczniami, którzy niedługo będą kończyć edukację w waszej szkole? Czy macie jakieś plany?

Wraz z WSHE w Brzegu planujemy otworzyć w naszym mieście niepubliczne gimnazjum. Stosowna zgodę otrzymaliśmy od Kuratorium Oświaty w Opolu. Obecnie prowadzony jest nabór do klasy I gimnazjalnej. Ponadto prowadzony jest nabór do klasy I szkoły podstawowej, a chcąc rozszerzyć jeszcze naszą ofertę edukacyjną równolegle otwierane będą klasy V i VI.
Chcąc zapoznać się bliżej z ofertą szkoły zachęcam do uczestnictwa w Dniu Otwartym, który odbędzie się dnia 20.02.2016 r. w godzinach od 10.00 do 12.00. To doskonały czas na bezpośrednią rozmowę z nauczycielami, uczniami czy rodzicami naszej szkoły.

Życzymy powodzenia w działaniach szkoły i realizacji ambitnych zamierzeń.

Dziękuję za rozmowę.

Reklama