Ósemka na wystawie „Eksperymentuj” Centrum Nauki Kopernik

0
Reklama

Do pierwszego szkolnego dzwonka pozostało już tylko kilka dni, ale władze miasta zadbały o to, aby młodzi brzeżanie spędzili je kreatywnie i atrakcyjnie. W czwartek 24 sierpnia na terenie Ośrodka Sportu i Rekreacji pojawił się Naukobus z Centrum Nauki Kopernik. Przybyli z Warszawy animatorzy przygotowali w budynku Ośrodka przeznaczoną głównie dla dzieci i młodzieży wystawę „Eksperymentuj”. Można ją było odwiedzić w godzinach 10 – 16, korzystając w z trwającej około godziny prezentacji.


Wystawę otworzył burmistrz Jerzy Wrębiak, zapraszając pierwszych chętnych do naukowych eksperymentów.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

„Zabawa jest nauką, a nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki.”

Glenn Doman

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi zawsze chętnie korzysta z ciekawych ofert edukacyjnych, wzbogacających wiedzę i umiejętności uczniów, wspomagających i doskonalących pracę szkoły i nauczycieli. W ciągu roku szkolnego organizowane były liczne wyjazdy do Centrum Nauki i Eksperymentu w Opolu czy wrocławskiego Humanitarium. Szkoła uczestniczyła w realizacji projektu „Bioodkrywcy” – ekologicznych warsztatach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży,  przygotowanego przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Aglomeracji Wrocławskiej. Wielu uczniów PSP8 odwiedziło też Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Uczestnictwo w zajęciach na stacji badawczej Kopernika w rodzinnym mieście to znów możliwość poznawania, doświadczania i eksperymentowania. Toteż około trzydzieścioro uczniów Ósemki pojawiło się na wystawie już przed 10.00.  Przez godzinę bawili się, odkrywali, obserwowali, szukali rozwiązań. Rozmawiali i współdziałali, wymieniali spostrzeżenia. A wrażeń nie brakowało.

Dowiedzieli się, jak niskie i jak wysokie dźwięki słyszymy. Przeprowadzili eksperyment z półkulami magdeburskimi, przekonując się, że powietrze, które wydaje się tak lekkie, ma swój ciężar. Sprawdzali szybkość swoich reakcji oraz pamięć, powtarzając zapamiętane sekwencje. Zobaczyli, jak powstaje film i mogli zaprezentować własny. Eksperymentowali na najszybszej zjeżdżalni. Poznali zasadę zachowania pędu, próbując zatrzymać wirujący z dużą szybkością przedmiot.  Sprawdzili zasadność twierdzenia Pitagorasa. Przeprowadzili doświadczenie z kulą plazmową. Rozwiązywali łamigłówki i wykonywali doświadczenia optyczne.

Godzina minęła bardzo szybko i trzeba było opuścić wystawę, bo na wejście czekała już następna grupa. To, co zobaczyli i czego się nauczyli, wzbogaciło ich wiedzę i doświadczenie. Na pewno wykorzystają je na zajęciach szkolnych. Wszyscy uczniowie zgodnie stwierdzili, że taki sposób zdobywania wiedzy bardziej im odpowiada niż siedzenie w szkolnej ławce. Już starożytni wiedzieli, że najszybciej uczymy się przez zabawę i doświadczenie. Udział w zajęciach w stacji badawczej Centrum Nauki Kopernik to doskonała zachęta, aby z zapałem wkroczyć w nowy rok szkolny. Głęboki ukłon w stronę władz miasta za stworzenie takiej możliwości. Inwestowanie w młodych ludzi na pewno będzie procentować.

   Teresa Medyńska – Aporowicz

 

Reklama