Mała szkoła pełna pomysłów

0
Reklama

Filialna Szkoła Podstawowa w Dobrzyniu (w gm. Lubsza), to placówka, do której uczęszcza trzydziestu uczniów klas I-III. Kameralny klimat szkoły wpływa na jakość procesu dydaktycznego. Nauczyciele – wychowawcy dbają o to, aby nauka nie kojarzyła się tylko z obowiązkiem. Nowatorskimi metodami i innowacjami sprawiają, że uczniowie z wielką przyjemnością przychodzą do szkoły i z niecierpliwością czekają na kolejne lekcje.



Słowo „innowacja” pochodzi od łacińskiego innovatis – odnowienie, tworzenie czegoś nowego. W dzisiejszych czasach szkolna edukacja niejednokrotnie odchodzi od „zdrewniałych” metod stosowanych od pokoleń. Nauczyciele poszukują nowotarskich pomysłów, czerpią wiedzę z doświadczeń edukacyjnych innych państw na świecie, a wszystko po to, aby lekcje były ciekawe, atrakcyjne i zachęcające uczniów do pogłębiania swojej wiedzy.

W dobrzyńskiej klasie I lekcje informatyki prowadzone są w tematyce zajęć programowania i odbywają się w wersji praktycznej:

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
  • „Zajęcia programowania rozwijają myślenie analityczne i wnioskowanie jednocześnie uczą współpracy w grupie odpowiedzialności za własne miejsce pracy i projekty, które tworzą. Dodatkowo rozwijają cierpliwość. Systematyka pracy uczy dzieci wykonywania zadanie zgodnie z instrukcją ponieważ każdy ma za zadanie zbudować mechanizm ze specjalistycznych klocków, który po zaprogramowaniu będzie musiał poruszać się w określony sposób” – wyjaśnia pani Renata, wychowawca klasy I.

    Wiosną, latem, czy jesienią na próżno szukać w murach szkolnych klasy II. Wychowawca tej klasy, pani Edyta wyjaśnia, że zajęcia edukacji wczesnoszkolnej prowadzone są na podwórku w ramach innowacji pedagogicznej pn. „Leśna klasa”. Głównym założeniem jest prowadzenie większości zajęć na świeżym powietrzu i tradycyjne, cotygodniowe – piątkowe – wyjście do lasu. W klasie obowiązuje stosowanie elementów oceniania kształtującego. O wszystkich sukcesach i trudnościach uczniów informowani są rodzice podczas indywidualnych spotkań, które odbywają się co dwa tygodnie. Zajęcia leśne urozmaica obecność gości z Nadleśnictwa Dobrzyń i Stobrawskiego Parku Krajobrazowego, którzy bardzo ciekawie przybliżają uczniom tematykę przyrodniczą terenów leśnych. Innowacja leśna przynosi wiele korzyści, które po pierwszym semestrze obserwują rodzice uczniów wraz z wychowawcą klasy.

    Jedną z takich innowacji jest innowacja pedagogiczna, pt. „Edukacja daltońska – odpowiedzialność, samodzielność, współpraca, refleksja” prowadzona w roku szkolnym 2021/2022 w klasie III.
  • „Plan daltoński polega na indywidualnej pracy dziecka, dostosowanej do jego potrzeb i możliwości. To idea, styl pracy organizacji grupy oparty na czterech filarach: współpraca, samodzielność, odpowiedzialność, refleksja. Naczelną i najważniejszą zasadą jest to, aby uczeń mógł radzić sobie z odpowiedzialnością i współpracą. Dzieci same rozwiązują problemy. Starają się planować, sprawdzać i oceniać swoje inicjatywy, używając do tego różnych narzędzi. Dziecko samo decyduje jakie zadanie wykona, kiedy i jak, jest współodpowiedzialne za wynik uczenia się. Proces dydaktyczno-wychowawczy edukacji daltońskiej jest wizualizowany, co pozwala uczniom lepiej zrozumieć i zapamiętać zasady obowiązujące w kasie, a także zadania do wykonania” – podsumowuje pani Viola, wychowawca klasy III.

    Dodatkowo w szkole prowadzone są odpłatne zajęcia z robotyki i tańca, na które chętnie uczęszczają uczniowie po zajęciach szkolnych.

Edyta Chołoniewska

Reklama