Inwestycje w kapitał ludzki mają kluczowe znaczenie dla koniunktury makroekonomicznej oraz długoterminowego wzrostu. Ekonomik przygotowuje młodzież do aktywnego wchodzenia w życie gospodarcze, wytyczania własnej drogi rozwoju, dostosowania się do zmieniającej się struktury rynku pracy. Uczeń planuje już swoją przyszłość, podejmuje decyzje dotyczące dalszej drogi edukacyjnej, wyboru zawodu, uczy się poruszania w świecie finansów i płaszczyzn społecznych.
31.05.2016 roku odbył się pierwszy etap I edycji szkolnego konkursu wiedzy społeczno-ekonomicznej. Organizatorami konkursu byli Irena Czerkawska i Andrzej Spulny. Celem konkursu było propagowanie wiedzy społecznej i ekonomicznej, rozbudzanie ducha przedsiębiorczości, aktywności zawodowej i gospodarczej.
Konkurs składał się z dwóch etapów: eliminacji klasowych oraz finału szkolnego. Do pierwszego etapu przystąpiło 222 uczniów. Uczniowie rozwiązywali test zawierający 40 pytań z zakresu tematyki konkursu.
Tegoroczna tematyka konkursu obejmowała zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości i wiedzy o społeczeństwie:
- Mechanizmy gospodarki rynkowej.
- Gospodarowanie kapitałami pieniężnymi.
- ABC europejskiej gospodarki.
- Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej.
- Władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza.
- Samorządy i ich znaczenie.
Wczoraj (13.06) przeprowadzono finał szkolnego konkursu. Do finału zakwalifikowano 22 osoby. Zadania finałowe były urozmaicone: od obliczeń matematycznych po krzyżówki, rebusy, interpretacje aktów normatywnych i zagadki ekonomiczne. W zmaganiach finałowych zwyciężyli:
– I miejsce zespół z klasy 3 TE Elżbieta Kołodziej i Paweł Wantuch
– II miejsce zespół z klasy 2a TL Kornel Izdebski i Marcin Macek
– III miejsce zespół z klasy 1 TL Martyna Klin i Kamil Kopacki.
Nagrody zwycięzcom ufundowali : pan Michał Kamion właściciel firmy ChemToChem – usługi dla branży chemicznej (B2B) – tworzywa sztuczne (specjalizacja: poliuretany) oraz pani Anna Rudnicka właścicielka Biura Rachunkowego .
Pan Michał Kamion był gościem specjalnym finału. W interesujący sposób opowiedział finalistom jak przebiegała jego kariera zawodowa prowadząca go do założenia własnej firmy. Wskazał też szanse i zagrożenia dla funkcjonowania małych i średnich firm w realiach polskiej gospodarki rynkowej.
Zwycięzcom gratulujemy, życzymy dalszych sukcesów i zapraszamy do udziału w kolejnej edycji szkolnego konkursu wiedzy społeczno-ekonomicznej „Młody przedsiębiorca” już za rok.
Irena Czerkawska