KONCERT W MUZEUM

0
1000_KONCERT.jpg

 

 

JUBILEUSZOWY 1000. WIECZÓR LISZTOWSKI 

W dniu 21 IV 2012 r.   o godz. 18.00, w Sali Koncertowej Brzeskiego Zamku wystąpią: Eugen Indjic fortepian, Juliusz Adamowski słowo o muzyce

 

 

Program:

FRANZ SCHUBERT (1797-1828)
Sonata a-moll op. 143 (D 784)


FRYDERYK CHOPIN (1810-1849)
II Sonata b-moll op. 35

Nokturn cis-moll op. 27


p r z e r w a

ROBERT SCHUMANN (1810-1856)
Davidsbündlertänze op 6

FERENC LISZT (1811-1886)
Walc Mefisto

 

 

 

 

W prawie 1000 dotychczas zrealizowanych koncertach w 68 salach (w tym 17 za granicą – w Budapeszcie, Györ, Moskwie i Sankt Petersburgu) wystąpiło około 500 wykonawców z 30 krajów (niektórzy wielokrotnie); w tym 288 pianistów, 41 innych solistów, 19 kameralistów, 6 dyrygentów, 6 aktorów, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. W. Lutosławskiego i Orkiestra "Harmonologia" we Wrocławiu oraz Chór Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie. Oprócz wybitnych artystów o dużej międzynarodowej renomie wystąpiło blisko 290 młodych artystów, w tym ponad 170 Polaków. Koncerty prowadziło 12 prelegentów i 3 tłumaczy, prezentując około 2000 utworów około 150 kompozytorów od epoki baroku do współczesności (w tym ponad 110 kompozycji F. Liszta). Od grudnia 1989 r. realizujemy "Wieczory Lisztowskie" – cykl koncertów o charakterze popularyzatorskim, w których prezentowanemu repertuarowi muzycznemu zawsze towarzyszy specjalnie przygotowany komentarz słowny, który poza przekazywaniem pewnego zakresu podstawowej wiedzy muzycznej, ma motywować do możliwie pełnej percepcji prezentowanych utworów i do dalszych kontaktów z muzyką artystyczną. Od listopada 1992 zorganizowaliśmy 135 koncertów dla środowisk osób niepełnosprawnych pod nazwą "Koncerty dedykowane Sprawnym Inaczej" łączące umuzykalnienie z elementami muzykoterapii. Zasadniczą grupą słuchaczy tych koncertów były grupy młodzieży z ośrodków kształcenia i rehabilitacji we Wrocławiu, Miliczu i Trzebnicy. Zapraszając nadal dotychczasowych słuchaczy w roku 2008 rozszerzyliśmy ich grono o młodzież ogólnokształcących szkół średnich. Równocześnie zmieniliśmy nazwę tych koncertów na "Koncerty umuzykalniające dla młodzieży – Jak słuchać muzyki", kontynuując dotychczasową numerację "Koncertów dedykowanych Sprawnym Inaczej".

 

EUGEN INDJIC Znakomity amerykańsko-francuski pianista pochodzenia rosyjsko-serbskiego. Urodził się w Belgradzie w r. 1947 w rodzinie Rosjanki (pianistki-amatorki) i serbskiego generała. Kiedy miał 4 lata wraz z matką wyemigrował do Springfild koło Bostonu w USA. Mając osiem lat rozpoczął naukę gry na fortepianie pod kierunkiem Gruzinki Lubow Stephani, a potem (1969-1964) – wybitnego rosyjskiego pianisty Aleksandra Borowskiego. Studia pianistyczne odbył w Juilliard School of Music w Nowym Jorku u Lee Thompson, asystentki Rosiny Lhevinne i Mieczysława Münza (1965-1968) oraz równolegle w Harvard University (1965-1969) u Lorina Bermana i Leona Kirchnera (teoria, kompozycja).
W wieku 14 lat, z Washington Symphony Orchestra pierwszy raz w życiu zagrał II Koncert fortepianowy B-dur J. Brahmsa.
W 1968 roku nawiązał kontakt z Arturem Rubinsteinem, u którego pobierał konsultacje prywatne w Nowym Jorku lub Paryżu przez ponad dziesięć lat. W latach 1965-1972 Indjić urlopy spędzał na lekcjach u Nadii Boulanger w Paryżu oraz u Clifforda Curzona w Fontainebleau. Przed wyjazdem na Konkurs Chopinowski w Warszawie w 1970 roku, pracował pod kierunkiem Witolda Małcużyńskiego na Majorce i Konstantego Schmaelinga w Paryżu.
Jest laureatem trzech międzynarodowych konkursów pianistycznych: w Warszawie w 1970, w Leeds w 1972 oraz konkursu im. Rubinsteina w Tel Awiwie (1974).
W 1972 r. osiadł we Francji. Koncertował w niemal wszystkich państwach europejskich, Ameryce Północnej i Środkowej, Afryce oraz krajach Bliskiego i Dalekiego Wschodu (m in. w Carnegie Hall, Theatre des Champs-Elysées, La Scala, Concertgebouw, Sali koncertowej im. P. Czajkowskiego w Moskwie i w Filharmoni Berlińskiej. Wystąpił w serii specjalnych koncertów "W hołdzie Arturowi Rubinsteinowi" w całych Stanach Zjednoczonych i w Europie.
Wziął udział telewizyjnej współprodukcji (Francja, Polska, Japonia) poświęconej twórczości F. Chopina. Pierwszych nagrań płytowych Eugen Indjic dokonał już w wieku 12 lat (Wariacje na temat Diabellego L. v. Beethovena dla wytwórni RCA Victor, na fortepianie S. Rachmaninowa). W swoim dorobku posiada płyty z utworami Debussy’ego i Strawińskiego, nagrane dla wytwórni Sony, Chopina, nagrane dla wytwórni Polskie Nagrania, Sony, RCA Victor, Claves i Calliope, oraz Schumanna i Debussy’ego – dla wytwórni Calliope. W Polsce artysta jest częstym, lubianym i poważanym gościem.
Grę Eugen`a Indjica wybitny francuski filozof i muzykolog Vladimir Jankélévitch tak ocenił: "Nie wiem, co najbardziej podziwiać w nim: panowanie nad instrumentem, wyrafinowany dźwięk, czy interpretację skrupulatną i przejrzystą w każdym szczególe. Koncert sam w sobie stał się dziełem sztuki. Nie można sobie wyobrazić bardziej kompletnej muzykalności i bardziej wykwintnej doskonałości, połączonej z prostotą, która trafia do każdego."