Co to jest Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) ?
Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich, obejmująca całą Unię Europejską, Norwegię i Islandię, została powołana aby doradzać obywatelom w sprawach ich praw konsumenckich i organizować łatwy dostęp do procedur odszkodowawczych, zwłaszcza w sprawach ponadgranicznych. a także pomagać konsumentom rozwiązywać sprawy sporne poprzez rozstrzyganie sporów drogą pozasądową, z wykorzystaniem procedur takich jak mediacja czy arbitraż.
Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK) zostało powołane do życia w styczniu 2005 roku, na mocy porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). ECK zajmuje się szerzeniem wiedzy o wspólnym rynku europejskim oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami. ECK współpracuje z europejskimi i krajowymi organizacjami ochrony konsumentów. Pełni rolę łącznika pomiędzy indywidualnymi konsumentami mieszkającymi w państwach członkowskich Unii Europejskiej, a różnymi organizacjami i instytucjami rozwiązującymi poszczególne problemy konsumentów. Eksperci z ECK umożliwiają konsumentom szeroki dostęp do informacji, a także upowszechniają tematykę konsumencką.
Transakcje transgraniczne mogą dotyczyć takich umów jak umowa sprzedaży, zakupów w Internecie, zakupów w zagranicznych sklepach wysyłkowych, umów kredytu konsumenckiego itp. Do transakcji ponadgranicznych dochodzi w sytuacji, gdy konsument dokonuje transakcji poza granicami własnego państwa. Transakcje transgraniczne mają zazwyczaj miejsce w wypadkach dokonywania zakupów on-line lub podczas podróży zagranicznych, a także sprzedaży wysyłkowej. Ponadto konsumenci coraz częściej korzystają z usług finansowych oferowanych przez zagranicznych przedsiębiorców, tj. korzystają z kredytów lub rachunków bieżących oferowanych przez zagraniczne banki. Transakcje takie pociągają za sobą ryzyko wystąpienia roszczeń po stronie konsumenta, wynikających bądź z niezgodności towaru z umową, bądź z niewłaściwej realizacji zobowiązań sprzedawcy (usługodawcy, banku) Rozwiązywanie spraw i sporów transgranicznych może być w dużym stopniu utrudnione, ponieważ konsumenci nie znają przepisów i procedur obowiązujących w państwie, w którym przedsiębiorca ma siedzibę. W takim wypadku pomocą służy właśnie Europejskie Centrum Konsumenckie.
Rozpatrywanie sporów pomiędzy przedsiębiorcą a przedsiębiorcą.
Rozpatrywanie spraw pomiędzy polskim konsumentem a polskim przedsiębiorcą.
Rozpatrywanie spraw spoza terytorium Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii.
Adres
Więcej informacji na temat ECK w Polsce na stronie www.konsument.gov.pl , serdecznie polecam.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Małgorzata Bogdan