Dwukrotnie, w lipcu br. zwracałem się na łamach Panoramy z prośbą do Zarządu Rodzinnego Ogrodu Działkowego „Relaks” o wyjaśnienie wątpliwości związanych z informacją finansową za 2022 r. Pytałem o kwotę ok. 12 tys. zł. Prosiłem Zarząd ROD o publiczne wyjaśnienia w tej sprawie. Mimo upływu miesiąca nadal nie wiemy co się stało z tymi społecznym pieniędzmi.
Zarząd uparcie milczy w tej sprawie. Po drugiej publikacji w Panoramie napisała do mnie Pani Barbara Mielczarek – Skarbnik i jednocześnie członek Zarządu ROD „Relaks”. Z korespondencji tej wynika, że informację finansową sporządziła pani księgowa, a druk sprawozdania jest przygotowany przez PZD. To z kolei ma rzekomo tłumaczyć, że skarbnik nie ma wpływu na to, jakie pozycje znajdują się na druku sprawozdania finansowego.
Oczywiście nie zgadzam się z takimi lakonicznymi tłumaczeniami, bo pod wspomnianym sprawozdaniem finansowym widnieją pieczęci i podpisy Prezesa Zarządu Pana Jerzego Zakrzewskiego i Skarbnika, właśnie Pani Barbary Mielczarek, która głównie ponosi za nią odpowiedzialność, bo Statut PZD reguluje tę kwestię – cyt. „Skarbnik odpowiada za prowadzenie spraw finansowych i dokumentację finansową” (§ 70 pkt 2.6).
To jeszcze nie wszystko, bo Pani Mielczarek napisała do mnie, że informacja finansowa za 2022 rok sporządzona została wg wzoru ustalonego przez Zarząd Główny PZD w Warszawie, a w nim nie ma takich pozycji, jak pobierane w Relaksie opłaty eksploatacyjne za wodę i prąd. To stwierdzenie Pani Skarbnik również uważam za nieprawdziwe. Co prawda Prezydium Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców w dniu 5 kwietnia 2017 roku przyjęło uchwałę nr 153/2017 w tej sprawie, wymieniając w niej jakie wpływy i wydatki winna zawierać informacja finansowa (§ 2), a są wśród nich: 1) inwestycje, remonty i bieżącą konserwację infrastruktury ogrodowej; 2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej terenu ogólnego i infrastruktury ogrodowej; 3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne; 4) utrzymanie porządku i czystości; 5) zarządzanie ROD; a także 6) inne cele związane z prowadzeniem ROD – czego nie dostrzegł ani Prezes ani Skarbnik i nie ujawnili tego wpływu. Do powyższej uchwały załączono wzór tej informacji finansowej z komentarzem – cyt. „§ 5. W celu należytego wykonania obowiązku wynikającego z art. 33 ust. 3 i 4 ustawy o ROD zaleca się stosowanie wzoru informacji finansowej, stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały”. Pan Prezes i Pani Skarbnik albo nie wiedzą o tym zapisie albo nie rozumieją różnicy w tym, co jest fakultatywne (zalecane, ale nie obowiązkowe), a co jest obligatoryjne (obowiązkowe).
Sposób dokumentowania informacji finansowej wg cytowanej uchwały nr 153 obowiązuje od 2017 roku, a Zarząd Relaksu jak do tej pory nie stosował jej zapisów i nie ujmował kwoty ok. 12 tys. zł rocznie z tytułu opłat eksploatacyjnych za prąd i wodę, zatem dzisiaj pytam się – co stało się z kwotą nie 12 tys. zł, ale z ok. 60 tys. zł za lata 2017-2022? Czy mamy tę kwotę na koncie bankowym Relaksu, bo z informacji finansowych z poprzednich lat wynika, że bilans zawsze był dodatni? Jeśli pieniądze rzeczywiście są na koncie, to świetnie i warto o tym powiedzieć, ale jeśli nie ma ich, to milczenie Zarządu ROD „Relaks” nie sprawi, że działkowcy o tym zapomną.
P.s. Do zobaczenia 3. września na Placu Drzewnym, gdzie odbędą się Dni Działkowca. Będzie to okazja, aby osobiście zapytać Zarząd Relaksu o tę i wiele innych spraw.
Leszek Ciepielski