Wizyta Deutsch Wagen Tour w II LO

0
Reklama

W grudniu w auli II Liceum Ogólnokształcącego im. Zbigniewa Herberta w Brzegu odbyło się spotkanie w ramach projektu pod nazwą Deutsch Wagen Tour. Była to druga wizyta tego cyklu w naszej szkole. Po Polsce podróżuje pięć samochodów, które przede wszystkim zmierzają do miast takich jak Poznań, Wrocław, Kielce, Lublin i Olsztyn, jednak coraz częściej odwiedzają także mniejsze miejscowości. Z niemieckiego Wagen oznacza samochód oraz odważyć się. Każde z aut posiada materiały przydatne do nauki języka. Impreza miała na celu promowanie i zachęcanie uczniów do nauki języka niemieckiego. Zajęcia prowadziła przedstawicielka Instytutu Goethego: pani Małgorzata Urlich-Kornacka, która w charakterystycznie ubarwionym samochodzie przyjechała do naszej szkoły. Zabawa trwała cztery godziny, podczas których trzy grupy uczniów razem z panią Małgorzatą odbyły wędrówkę po Niemczech. Zajęcia rozpoczęła krótka zabawa integracyjna – uczestnicy mieli wyrazić się w jednym ruchu.
Pierwszym przystankiem w podróży było morze. Okazało się, że za pomocą zwykłego, kolorowego materiału można wyobrazić sobie zarówno morskie fale, boisko piłkarskie, miskę z sałatką owocową, jak i taflę morza, pod którą czaił się niebezpieczny i głodny rekin. Dzięki wyobraźni każda z tych przestrzeni posłużyła do zorganizowania różnorodnych zabaw.
Uczniowie podzieleni na dwie drużyny, rozegrali mecz przy pomocy piłki plażowej. Zawodnicy nie mogli dotknąć jej żadną częścią ciała, dopuszczalne było jedynie poruszanie rozciągniętą między nimi chustą, na której znajdowała się piłka. Zwyciężyła drużyna, która jako pierwsza zdobyła 3 punkty, czyli przebiła piłkę poza pole gry po stronie przeciwnika.
Zabawa w rekina polegała na wybraniu spośród obecnych ofiary, która miała zostać wciągnięta, „pożarta” przez jednego z uczestników, czyhającego pod materiałem. Poza rekinem i ofiarami byli też ratownicy, którzy na hasło: Hilfe! Hilfe! (Pomocy! Pomocy!) musieli wyciągnąć zaatakowanych z „wody”.
W „sałatce owocowej” każda osoba wylosowała grupę, dla której charakterystyczny był inny owoc: jabłka, śliwki, banany, pomarańcze. Na sygnał pani Urlich-Kornackiej, wywołane owoce zamieniały się między sobą miejscami. Z czasem zabawa się rozkręcała: kilka grup naraz musiało zmienić swoje miejsca. Na koniec wszyscy wbiegali pod chustę.
Po morskich zabawach grupa udała się do Bawarii, gdzie nie mogło zabraknąć słynnego Oktoberfestu. Każda z trzech grup nauczyła się tradycyjnego tańca, który mimo prostych kroków, zachęcał do zabawy i wzbudzał zainteresowanie uczestników i widowni.
Kolejnym przystankiem w podróży była Brema, stolica Muzykantów. Uczestnicy otrzymali różnego rodzaju instrumenty, na których starali się odtworzyć postaci z bajek.

 

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Następną zabawą było pieczenie bożonarodzeniowych ciasteczek (Weihnachtskuchen). Polegało to na wykonaniu różnych kuchennych czynności wymienionych w przepisie, w ten sposób uczniowie powtarzali wiedzę o przydatnych czasownikach.
Pod koniec zajęć grupa zawitała do Berlina. Ich zadaniem było uzupełnienie tekstu piosenki wykonywanej przez Marlenę Dietrich pt. Das ist Berlin, a następnie został przeprowadzony konkurs na najlepszą interpretację i przedstawienie tego utworu.
W każdej z grup najbardziej aktywne osoby zostały nagrodzone koszulkami z logo projektu, a inni otrzymali pamiątkowe torby.
Udział w zajęciach Deutsch Wagen Tour pomógł nam inaczej spojrzeć na naukę języka niemieckiego. Poprzez różnorodne gry, zabawy i inscenizacje zdobyliśmy dodatkową wiedzę na temat języka i kultury Niemiec, jak również mogliśmy powtórzyć wiadomości zdobyte dotychczas.

 

Autorzy: Agata Garbowska, Rafał Gulczyński

Reklama