BYĆ PATRIOTĄ DZISIAJ TO ZNACZY…

0
Reklama

Co roku, 11 listopada obchodzimy Święto Odzyskania Niepodległości. Dzień ten jest okazją do wspomnienia pamięci tych, którzy zginęli dla dobra naszego kraju oraz oddania czci bohaterom walczącym o niepodległość Polski. 11 listopada to dzień kiedy rozmawiamy o patriotyzmie. Czym właściwie jest, jak go rozumiemy i jak powinniśmy dbać o jego rozwój. 


 

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

W związku z świętem Niepodległości Polski, zapytano uczniów II Liceum Ogólnokształcącego im. Zbigniewa Herberta w Brzegu, o ich poglądy na temat współczesnego patriotyzmu. Pytania dotyczące patriotyzmu i tego jak go rozumieją zadano uczniom klas drugich (17-18 lat). Patrząc na ich odpowiedzi można ze spokojem spoglądać na przyszłość Polski.

Wśród wypowiedzi młodzieży dotyczących patriotyzmu znaleźć można wiele takich, które odnoszą się do historii Polski i polskich obyczajów i tradycji. W tym zakresie, według uczniów II LO współczesny patriota powinien m.in.: znać historię swojego kraju, posługiwać się językiem ojczystym, znać i kontynuować tradycje polskie, szanować flagę i godło, przygotowywać wspólnie i spożywać polskie dania w gronie rodziny i znajomych, przekazywać następnym pokoleniom znajomość kuchni polskiej, znać i kultywować tradycje polskie i ludowe, posiadać w domu polską literaturę, znać daty ważnych polskich wydarzeń, kultywować bohaterów, obchodzić święta narodowe, państwowe, lokalne ważne dla miejscowej społeczności, uczyć się w szkole historii kraju, poznać geografię kraju i literaturę ojczystą (dzieci , młodzież), szanować ludzi starszych, bo oni dali nam przyszłość, walczyli o Polskę, znać bohaterów narodowych, ważnych dowódców polskich z czasów powstań i wojen oraz poszukiwać autorytetów wśród współczesnych Polaków lub z czasów powojennych. Dodatkowo patriota winien szanować swój ojczysty język, nie używać wulgaryzmów, znać hymn narodowy i z dumą go śpiewać, znać i śpiewać polskie piosenki patriotyczne, uczestniczyć w patriotycznych Mszach św. oraz brać czynny udział w uroczystościach państwowych.
Oprócz aspektu historycznego, młodzi Brzeżanie rozumieją patriotyzm także przez kwestie dotyczące teraźniejszości i pracy dla Polski, na rzecz Polski i w Polsce. Zdaniem pytanych uczniów patriota powinien m.in.: płacić podatki, pracować przede wszystkim w swoim państwie, dbać o dobre imię kraju, być dumnym z posiadania narodowości polskiej, godnie reprezentować kraj za granicą (na politycznej arenie międzynarodowej, ale także podczas wypoczynku wakacyjnego), mieszkać w Polsce i uczciwie pracować.

Wielu uczniów widzi także – jako obowiązkową – w postawie patriotycznej, konieczność obrony Polski w przypadku zagrożenia wojennego. W tym zakresie patriota powinien – zdaniem licealistów, m.in.: odnosić się z szacunkiem do Wojska Polskiego i doceniać profesjonalizm polskiego żołnierza oraz bronić państwa w razie takiej potrzeby.
Wiele odpowiedzi dotyczyło także kwestii kulturowych, językowych, społecznych, a nawet sportowych, z którymi uczniowie łączyli współczesny patriotyzm. Zdaniem uczniów patriota to osoba, która chętnie reprezentuje kraj np. na zawodach, konkursach, dobrze mówi o swoim kraju, nadaje swoim dzieciom polskie imiona, szanuje drugiego człowieka, jest gościnny, szanuje poglądy polityczne drugiego Polaka, kibicuje polskim drużynom sportowym i cieszy się z sukcesów sportowców, chce mieć wpływ na rozwój kultury polskiej i tworzyć ją. Współczesny patriotyzm był także łączony z dbaniem o czystość kraju, np. segregację nieczystości, dbanie o przyrodę i niepowtarzalny polski krajobraz. Patriota powinien też brać udział w wyborach politycznych i znać swoje prawa.
Analizując odpowiedzi uczniów II LO można stwierdzić, że ich poglądy na temat patriotyzmu, zarówno odnoszą się do kwestii związanych z historią i polską tradycją, które są niezwykle istotne, jak i tych związanych ze współczesnością. Cieszy fakt, że młodzi chcą pracować dla Polski, dbać o rozwój kultury, sportu, chcą być dumnymi Polakami, którzy są nowoczesnymi patriotami.

– Widząc taką postawę młodych Polaków możemy być spokojni o przyszłość naszego kraju – przekazała Małgorzata Baranowska z II LO, która opracowała z uczniami powyższe zestawienie.

Na Zdjęciu – Uczniowie II LO w Brzegu

Reklama