Bezpieczeństwo pożarowe w powiecie brzeskim

0
KR.JPG
Reklama

15 listopada w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Brzegu odbyło się spotkanie poświęcone bezpieczeństwu pożarowemu w budynkach mieszkalnych. 

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Konferencję rozpoczęli Starosta Powiatu Brzeskiego Maciej Stefański oraz Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej  mł. bryg. Krzysztof Łukiewicz, którzy zwrócili uwagę na to, iż jedynie dobre współdziałanie służb ratowniczych z nadzorem budowlanym i zarządcami budynków jest wstanie poprawić bezpieczeństwo mieszkańców powiatu w tym zakresie. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Straży Pożarnej, Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, Miejskiego Zarządu Mienia Komunalnego w Brzegu, Zarządu Nieruchomości Miejskich w Brzegu, Spółdzielni Mieszkaniowej Lewin Brzeski, Spółdzielni Mieszkaniowej „Zgoda”, Spółdzielni Mieszkaniowej Grodków, Geolandu, Zarządzania, Administrowania Nieruchomościami oraz Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Reprezentanci PSP najbardziej szczegółowo podeszli do tematu zagrożenia zatruciem tlenkiem węgla. W porze zimowej jest to często spotykany przypadek. Ilość osób śmiertelnych jakie co roku umierają z powodu zatrucia się czadem sprawiła, iż otrzymał on przydomek „cichego zabójcy”. Strażacy zwrócili uwagę m.in. na możliwość instalacji czujników wykrywających tlenek węgla w powietrzu. Ta forma zabezpieczenia jest bardzo skuteczna i zarazem nie niesie ze sobą dużych kosztów.
Dyskutowano również na temat planów ochrony przeciwpożarowej w budynkach mieszkalnych, zwracając uwagę na wymagania wynikające z przepisów. Ponadto Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego przestawił informację o działaniach podejmowanych w celu wyeliminowania zagrożenia wynikającego z niewłaściwej eksploatacji budynków oraz innych obiektów budowlanych w okresie zimowym, w związku z długotrwałym występowaniem niskich temperatur oraz możliwością zalegania śniegu i lodu na dachach. 
Debatowano także na temat działań ratowniczo-gaśniczych w budynkach mieszkalnych oraz zagrożeń występujących w powiecie, ze szczególnym uwzględnieniem ewakuacji ludności oraz wytyczeniem miejsc doraźnego zakwaterowania ludności z obiektów zagrożonych.
„Takie spotkania są bardzo potrzebne i przynoszą efekty – mówi Janusz Koronkiewicz, Kierownik Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego. Wielu zarządców do niedawna nie znało szczegółowych aspektów dotyczących obowiązków wynikających z prawa budowlanego i ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, a dzięki wspólnemu działaniu sytuacja ta ulega zmianie. Podczas dzisiejszego spotkania podnieśliśmy również problem konieczności prowadzenia przeglądów budynków mieszkalnych oraz obowiązków jakie spoczywają na zarządcach w zakresie utrzymania  sprawności technicznej urządzeń gazowych, przewodów kominowych, a także zabezpieczenia odpowiedniego dojazdu służb ratowniczych do budynków. W najbliższym czasie zajmiemy się informowaniem zarządców o aktualnych wytycznych w tej materii”. 
Krystian Ławreniuk
Reklama