Mieszkańcy Skarbimierza odwiedzili Paryż

Reklama

Od kilku lat w każde wakacje mieszkańcy Skarbimierza i okolic, mają możliwość wyjazdów do stolic europejskich. Tego roku Gminna Biblioteka Publiczna w Skarbimierzu wraz z biurem podróży Rio Bravo z Brzegu zaproponowała stolicę Francji. 7. lipca 52 osoby wyruszyły ze Skarbimierza do Paryża.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Wjechaliśmy do stolicy Francji ok. godz. 9:00 w środę 8. Lipca. Na pierwszy rzut oka niezbyt czyste miasto, wszędzie korki uliczne i tysiące skuterów przepychających się pomiędzy samochodami. Tego dnia nie było zbyt ciepło, ale atrakcje zaplanowane przez przewodnika – pana Mikołaja pozwoliły zapomnieć o niedogodnościach meteorologicznych. Zwiedzanie zaczęliśmy od Łuku Triumfalnego, Pól Elizejskich (słynne Champs Élysées) i Kościoła Magdaleny a po nich – już pierwszego dnia – znaleźliśmy się na Wieży Eiffle’a. jedni wchodzili piechota inni wjeżdżali windą na „Żelazną damę” – pamiątkę setnej rocznicy rewolucji francuskiej. Widok na całe miasto niezapomniany. Jednak kolejna atrakcja niewiele odbiegała od tego punku wycieczki bowiem turyści weszli na pokład statku, którym przepłynęli po Sekwanie. Przewodnik w 8 językach (w tym po polsku) opowiadał nam o znajdujących się na brzegach rzeki, pełnych uroku dziełach architektonicznych – a tych nie brakowało.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od Muzeum Perfum. Odwiedziliśmy dzielnicę Pigalle oraz cmentarz Montmartre, na którym leży m.in. Juliusz Słowacki. Następnie zaszliśmy na wzgórze Montmartre, gdzie oprócz niezwykłej panoramy mogliśmy oglądać uliczki niczym z filmów, stragany oraz ulicznych artystów – byli śpiewacy, malarzy, rysownicy a u stóp Bazyliki Najświętszego Serca (Sacré-Cœur) oglądaliśmy popisy chłopaka z Gwinei, który stale od kilku lat żongluje piłką w tym samym miejscu. Tego dnia też znaleźliśmy się przy dawnym pałacu królewskim, obecnie muzeum sztuki zwanym Luwrem, gdzie podziwialiśmy m.in. piramidy i kolejny Łuk Triumfany Carrousel.

Na ostatni dzień wizyty w Paryżu została przewidziana wizyta w Pałacu Invalidów wybudowany z inicjatywy Ludwika XIV, gdzie mieliśmy możliwość zobaczenia Grobu Napoleona. Znaleźliśmy się także w Ogrodzie Luksemburskim przy obecnym Senacie a dawnym Pałacu Luksemburskim. Podziwialiśmy również panoramę miasta z Wieży Montparnasse, zobaczyliśmy muzeum Sztuki Współczesnej (dość nietypowy nowoczesny budynek położony między starymi kamienicami), a na koniec zostały nam odwiedziny gotyckiej Katedry Notre Dame, której budowę rozpoczęto w XII a zakończono w XIV wieku.

Nie sposób nie zauważyć, że Paryż to miasto wielokulturowe, gdzie oprócz wielu turystów w okresie wakacji można spotkać także ogromną ilość mieszkańców o różnym kolorze skóry. Wielkie wrażenie robi architektura – w szczególności XVII- i XVIII-wieczne budowle, które w całości tworzą niezwykłą panoramę i wyjątkowy klimat. Mieliśmy także możliwość kilkukrotnie przejechać się paryską linią metra – jedną z najdłuższych w Europie. Jedyną rzeczą, której żałują nasi turyści jest fakt, że nie mieliśmy możliwości zobaczenia Paryża nocą, co było niewskazane z powodów politycznych. Jednak wynagrodziła nam to liczba atrakcji przewidziana na te trzy dni wyprawy oraz wiedza przekazana nam przez przewodnika.

W sobotę 11. lipca wymęczeni daleką podróżą, ale zadowoleni, cali i zdrowi dotarliśmy do Skarbimierza Osiedle, zastanawiając się, gdzie wyruszymy za rok.