Innowacja czytelnicza w PSP nr 5 – „Głośne dzieciakom czytanie na kolację, obiad i śniadanie”

0
fot. Szkoła
Reklama

W realizację innowacji w klasie 3c PSP nr 5 „Z książką za pan brat” bardzo ochoczo zaangażowali się rodzice biorąc udział w akcji – „Głośne dzieciakom czytanie na kolację, obiad i śniadanie”. Rodzice, mając świadomość doniosłej roli w kształtowaniu nawyków czytelniczych u swoich dzieci, dokonali najlepszego wyboru podejmując trud głośnego czytania książek klasie 3c.


Pandemia koronawirusa niestety uniemożliwia bezpośrednią obecność rodziców w szkole, ale znaleźli sposób na wizytę w klasie korzystając ze zdobyczy techniki i przesyłając filmiki z nagraniami czytanych przez siebie książek. Lekcje z udziałem rodziców mają dla dzieci ogromną wartość merytoryczną i dydaktyczną; dorośli, z którymi dzieci mają bliską więź emocjonalną stają się wzorami i przewodnikami w magicznym świecie literatury. Rozmowy z rodzicami, którzy odważyli się podjąć temat wskazują, że jest to niełatwe wyzwanie, ale szczęście, wdzięczność i duma dzieci z rodziców są warte podjętego trudu i nie sposób ich przecenić.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Rodzice dają świadectwo, że wybierając czytanie, dają wiele różnych szans dziecku i sobie. Otwierają przed swoimi Pociechami nowe możliwości – z takim kapitałem wejdą one w coraz doroślejsze życie. Obserwacja rzeczywistości potwierdza, że dzieci, którym czytano, potrafią mądrzej myśleć, mają większą wiedzę, podejmują lepsze decyzje, dobrze radzą sobie życiu. Nikt nie rodzi się od razu czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować, a młody człowiek potrzebuje mistrza i przewodnika w każdej dziedzinie życia. Tak doniosłą i zaszczytną funkcję w najmłodszych latach powinni pełnić rodzice.

To oni mają najbliższy kontakt z dzieckiem, dobierają odpowiednie książki i poświęcają czas, aby je przeczytać. Od dorosłych zależy, czy potrafią przekazać ich treść w sposób atrakcyjny, zajmujący młodego słuchacza. Dziecko nie da się oszukać i zaraz wyczuje, czy rodzic czyta mu z przyjemnością, czy tylko spełnia swój obowiązek. Joanna Papuzińska powiedziała: „Istnieje wyraźna zbieżność między aktualną aktywnością czytelniczą rodziców a aktywnością czytelniczą dzieci.

Aktywność czytelnicza rodziców wydaje się mieć znacznie większy wpływ na czytelnictwo dzieci, niż świadome próby pobudzenia zainteresowań książką stosowane wtedy, gdy rodzice sami nie czytają”. To dorośli kształtują postawę czytelniczą swoich Pociech, przyszłych czytelników, wpływają na ich stosunek do książek i czytelnictwa.

Drodzy Państwo, dziękuję więc bardzo za dotychczasowy trud i zaangażowanie! Jesteście dla Waszych dzieci niekwestionowanymi autorytetami, wzorami i przewodnikami po magicznym świecie literatury i czytelnictwa.


wychowawca 3c – Magdalena Ignasiak

 

 

Reklama