Ósemka zaprasza na Olimpijską Ucztę

0
Reklama

Cykl lekcji z mitologii w Publicznej Szkole Podstawowej nr 8 w Brzegu klasy 5a i 5b wraz z polonistkami: Weroniką Tworowską i Moniką Słupską podsumowały za pomocą niezwykłego pomysłu: uczniowie zorganizowali „Ucztę na Olimpie”.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

W klasie 5b warunkiem uczestnictwa w tak zacnym spotkaniu wśród znamienitych gości – był uprzednio przygotowany ubiór, atrybuty, przyniesienie boskiej potrawy wykonanej samodzielnie (wcześniej uczyliśmy się redagować przepis) oraz zaprezentowanie postaci mitologicznej. Inauguracji uroczystości dokonali Zeusowie (bo dwóch uczniów przebrało się za tę postać) – którzy przywitali gości i wznieśli toast za pokój na świecie. Na uwagę zasługują zaprojektowane przez dzieci i wykonane z niewielką pomocą dorosłych stroje oraz rekwizyty pogłębiające charakterystykę postaci. Zamieniły one zwyczajną klasę lekcyjną w pałac Zeusa na Olimpie. Przyniesione przysmaki –  nie tylko o proweniencji greckiej – umiliły nam dwugodzinną ucztę, podczas której usłyszeliśmy niezwykłe opowieści,  m.in. o Hadesie, Cerberze, Hestii, Demeter, Afrodycie, Korze, Aresie i innych. Wszystkich rozbawił trójgłowy pies Cerber, który okazał się bardzo sympatycznym psiakiem. Hestia zaproponowała wsparcie niedobranemu małżeństwu: Hadesowi i Persefonie, a Hermes obiecał, że załatwi wszelkie sprawy z nauczycielami, jeśli tylko go wyślemy.

Uczniowie klasy 5a również stanęli na wysokości zadania. Pięknie przebrani za olimpijskich bogów, z dopasowanymi atrybutami i groźnymi jak na bogów, minami, dokonali wspaniałej prezentacji na schodkach olimpijskich, znajdujących się w gabinecie 10. Ponadto przygotowali również ciekawe zadania, zagadki, ciekawostki mówiące o cechach i atrybutach mitologicznych postaci. I tak oto Demeter zaprzęgła do pracy swoich braci: Zeusa i Posejdona, by razem z Afrodytą i Selene przebierali ziarenka grochu, dyni i słonecznika. Boginie w pięknym stylu pokonały starszych olimpijczyków, zdobywając w nagrodę czekoladę. W tym dniu niespodzianek było bez liku. Piękna Artemida jako bogini lasów podarowała każdemu specjalnie wyselekcjonowane ziarna do samodzielnego zasiania w przydomowym ogródku. Obiecała, że wraz z matką Demeter będą doglądały roślinek. Dionizos rozweselał wszystkich przygotowanymi na ten dzień dowcipami, Nike recytowała z powagą szereg zagadek i quizów, a upiorny w tym dniu Hefajstos prezentował swoje magiczne narzędzia. Po udanych, wesołych i pełnych zaangażowania prezentacjach wszyscy uczestnicy rozkoszowali się smakiem nektaru i ambrozji.

Takie zajęcia są innowacyjne i szyte na miarę XXI wieku, zakładają odejście od monologu nauczyciela przy tablicy na rzecz twórczego działania uczniów.  Zajęcia kreatywne wymagają od nauczyciela nieco więcej wysiłku, niestandardowego podejścia do tematu i kreatywności, a także zrozumienia i otwartości rodziców, którzy wychowywani byli w innym systemie szkolnym. Lekcje innowacyjne kształtują kompetencje miękkie, które należy rozwijać już od przedszkola. Dla naszych uczniów to nie problem pracować w grupie, tworzyć szerszy kilkutygodniowy projekt interdyscyplinarny, czy wykonać złożone zadanie kreatywne z poszczególnych przedmiotów.

Od dwóch lat z pełną świadomością nauczyciele PSP 8 wdrażają założenia ministerialnego programu „Szkoła dla Innowatora” i za pomocną poznanych praktyk i metod kształcą u swoich podopiecznych nie tylko wiedzę i umiejętności niezbędne do uzyskania dobrego wyniku egzaminu ósmoklasisty, ale także kompetencje proinnowacyjne, takie jak np. rozwiązywanie problemów, współpraca, zarządzanie sobą. Publiczna Szkoła Podstawowa od tego roku szkolnego organizuje warsztaty dla innych szkół i przedszkoli  w zakresie innowacyjności i kreatywności. Od początku uczestnictwa w projekcie nauczyciele –innowatorzy poszerzali swoje działania na inne klasy, a od kolejnego  roku szkolnego będą to działania programowe obejmujące wszystkich nauczycieli i uczniów.

Monika Słupska

Reklama