Dzień Języka Ojczystego w Ósemce

0
Reklama

Większości z nas luty kojarzy się przede wszystkim z walentynkami oraz czasem karnawałowych zabaw. Nie wszyscy jednak pamiętają, że 21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, określany także mianem Międzynarodowego Dnia Dziedzictwa Językowego. Na datę obchodów Dnia Języka Ojczystego wybrany został dzień, upamiętniający wydarzenia 1952 roku, kiedy to w miejscowości Dhaka (obecnej stolicy Bangladeszu) doszło do demonstracji, a następnie zamordowania pięciu studentów, domagających się uznania ich języka ojczystego – bengalskiego – za jeden z dwóch urzędowych języków ówczesnego państwa Pakistan.


„Nie ma nic lepszego niż język, który jest łącznikiem życia społecznego,

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

kluczem do wiedzy, organem prawdy i rozsądku oraz modlitwy.”

Ezop (VI w. p.n.e.) bajkopisarz grecki

Poza upamiętnieniem wymienionych wydarzeń, głównym przesłaniem międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego jest promocja wielojęzyczności oraz zwrócenie uwagi na chronienie różnorodności językowej, bezpośrednio związanej z problemem wymierania języków i kultur. Według UNESCO, niemal połowa z 6000 języków świata jest zagrożona zanikiem w ciągu 2-3 pokoleń. Od 1950 r. zanikło 250 języków. I to budzi niepokój. Dlatego więc Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma w swoim założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego, wszak język ojczysty to język, w obrębie którego przychodzimy na świat, w nim się wychowujemy i myślimy.

Ten dzień przypomina nam Polakom o roli i miejscu języka polskiego w codziennym życiu. Każdy z nas zatem odpowiada za naukę języka polskiego i powinien zadbać o jego poprawność. Uczyć się nowych słów, ich znaczeń, a także poprawnie je pisać i wymawiać. Bo poprzez język budujemy swoją tożsamość, szukając odpowiedzi na pytanie, kim jesteśmy. Pomagają w tym kampanie społeczne mające na celu podnoszenie świadomości językowej oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za polszczyznę. 21 lutego w różnych miejscach odbywają się spotkania poświęcone bogactwu języka polskiego, różnorodności stylistycznej, regionalizmom, łączliwości wyrazów oraz ich wieloznaczności.

Od wielu lat Zespół Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w różnorodny sposób włącza się w obchody Dnia Języka Ojczystego. Ponieważ w tym roku językowe święto wypadło podczas ferii, celebrowano je 28 lutego. Na początku miesiąca głoszony został konkurs na plakat pod hasłem: „W krainie języka polskiego”. Można było zaprezentować zasady ortograficzne, interpunkcyjne, pojęcia z zakresu nauki o języku, terminy z teorii literatury, literaturę polską itp. Zarówno uczniowie szkoły podstawowej jak i gimnazjum z dużym zaangażowaniem przygotowywali konkursowe prace. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło w pierwszym dniu po feriach, a we wtorek postery promujące poprawność językową i bogactwo polszczyzny przyozdobiły szkolne korytarze. Poziom artystyczny i merytoryczny plakatów sprawiał, że nawet t najwięksi ignoranci zatrzymywali się, aby podziwiać prace kolegów. Oto zwycięzcy konkursu:

PSP 8

I miejsce – Aleksandra Kubiak z kl. 4 b

II miejsce – Agnieszka Lachowicz z kl. 4 a

III miejsce – Oliwia Kopecka z kl. 4 a

Wyróżnienie – Franciszek Selak z kl. 4 a

PG 4

I miejsce – Dawid Smoliński z kl. 1 A

– II miejsce – Hanna Górska i Julia Karlikowska z kl. 1 B

W tym dniu lekcje języka polskiego poświęcone były różnorodnym ćwiczeniom językowym i zabawom słownym. Uczniowie szkoły podstawowej bawili się w kalambury, odgadując związki frazeologiczne. Konkurowali w zawodach, szukając haseł w słownikach oraz ukrytych w tekstach błędów. Tworzyli ciągi słów z trudnością ortograficzną. Gimnazjaliści zaś prezentowali pantomimę odnoszącą się do wybranych utworów literackich. Rywalizowali w potyczkach językowych, odpowiadając na pytania z zakresu nauki o języku. Wszyscy świetnie się bawili, jednocześnie się ucząc.

Tegoroczne obchody Dnia Języka Ojczystego w ZS nr 2 z OI były szczególną zachętą, by zadbać o swój język, na co dzień zwracając uwagę na poprawność językową, korzystając z bogactwa polszczyzny oraz czytając, ponieważ właśnie literatura utrwala i kształtuje język. Jest nadzieja, że uczniowie będą pamiętać, że język polski jest skarbnicą naszej historii, kultury, doświadczeń oraz tego, co najbardziej cenne.

Kiedy uczniowie ZS 2 z OI poznawali podczas lekcji bogactwo i różnorodność języka ojczystego, ich artystycznie uzdolnieni koledzy prezentowali jego piękno na Małej Scenie BCK, ponieważ w tym samym dniu odbywał się Konkurs Recytatorski „ Interpretacje Dziecięce”. W szranki stanęło 25 uczniów szkół podstawowych.

Reprezentanci Ósemki pięknie się zaprezentowali, zdobywając uznanie jury. W kategorii klas I – III Jakub Struzik z kl. 3 b, przygotowany przez p. Dorotę Wojciechowską, zdobył III nagrodę w turnieju „wywiedzione ze słowa”. Natomiast w starszej kategorii wiekowej w turnieju recytatorskim Ósemka zajęła czołowe miejsca:

I miejsce – Alicja Wiącek z kl. 5 b (opiekun: Aneta Strzecha – Ochocińska),

II miejsce – Julia Machnik z kl. 4 a (opiekun: Maria Dorota Herman).

III miejsce – Wiktoria Majecka z kl. 6 b (opiekun: Teresa Medyńska – Aporowicz). Oliwia Kopecka z kl. 4 a i Kornelia Sachaj z kl. 5 b.

Gratulacje dla dzieci i opiekunów. Mamy nadzieję, że młodzi recytatorzy będą rozwijać swoje artystyczne pasje i zdobywać laury w kolejnych konkursach.

Teresa Medyńska – Aporowicz

Reklama