XXV sesja Rady Miejskiej Brzegu – relacja na żywo

5
Reklama

Dziś (28.10) o godzinie 10 w Sali stropowej brzeskiego ratusza rozpocznie się 25. sesja Rady Miejskiej Brzegu. Porządek obrad przewiduje m.in.: prezentację projektu rewaloryzacji zbiornika wodnego przy ulicy Korfantego w Brzegu oraz omówienie funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Brzeg.


Radni zapoznają się także z informacją o stanie realizacji zadań oświatowych z uwzględnieniem wyników sprawdzianu i egzaminu w roku szkolnym 2015/16. Na procedowanie i głosowanie czeka kilkanaście projektów uchwał. O przebiegu dzisiejszej sesji będziemy informować prosto z sali obrad w relacji na żywo. Zapraszamy od godziny 10:00.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

16.34

Koniec sesji

16.33

Przewodnicząca Mrowiec czyta apel – uchwałę Rady Starostwa Brzeskiego w sprawie przeprawy mostowej. Burmistrz Wrębiak wyraża zdziwienie, że taka uchwała powstała bo wedle ustaleń to Rada Miasta Brzegu miała taką uchwałę przygotować w imieniu całego regionu.

16.32

Radni ustalają godzinę rozpoczęcia sesji nadzwyczajnej na 14.00

16.29

Burmistrz Wrębiak zaprasza na najbliższe wydarzenia kulturalne.


16.27

Wolne wnioski. Burmistrz Kostrzewa informuje, że z powodu zmian terminów dotyczących zgłaszania wniosków do programów unijnych 10 listopada odbędzie się sesja nadzwyczajna.


16.22

Interpelacje Surdyki i Komarzyńskiego w sprawie programu Mieszkanie Plus będą na piśmie. Burmistrz Wrębiak uważa, że działki Agencji Mienia Wojskowego (w pobliżu Zielonki) są idealnym do tego programu terenem. Teren przy ulicy Słowackiego będzie przeznaczony do komercyjnej sprzedaży dla deweloperów przez spółkę BTBS, która środki ze sprzedaży przeznaczy na remont kamienicy przy ulicy Piastowska 32

16.18

W sprawie podwyżki płac pracowników niepedagogicznych padła deklaracja, w związku z podniesieniem najniższej krajowej, podniesienia tylko do kwoty przewidzianej w 2017 jako płaca minimalna.

16.16

Burmistrz większość interpelacji przekaże w formie pisemnej. Odniósł się tylko do zapytania dotyczących bieżących interwencji w sprawie oświetlenia i remontów uszkodzonych nawierzchni obiecując interwencję. W sprawie dotacji dla klubu kolarskiego obiecał, ze przy projektowaniu budżetu weźmie to pod uwagę. Obiecał też monitowanie w sprawach remontów dotyczących dróg powiatowych. W sprawie interpelacji Żebrowskiego – znak ograniczenia prędkości do 30 km przy ulicy Kamiennej – burmistrz obiecał wniosek do komisji przy starostwie. W sprawie oświetlenia burmistrz także obiecał interwencję. Tak samo jak przy przycince drzew zasłaniających słupy oświetleniowe.

16.09

Radni przyjęli uchwałę. Kolejny punkt obrad – Odpowiedzi na interpelacje i rozpatrzenie wniosków radnych.

16.08

Radni powołują w miejsce byłego radnego Sieka nowego radnego Zdzisława Bagińskiego


16.07

Radni poradzili sobie szybko z 3 uchwałami. Kolejny punkt obrad – uchwała dotycząca uzupełnienia składu osobowego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Rekreacji Rady Miejskiej Brzegu

16.00

Radni przyjmują uchwałę. Teraz seria 3 uchwał dotyczących wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy najmu nieruchomości stanowiącej własność Gminy Brzeg


15.59

Radni przyjmują uchwałę jednogłośnie. Następny punkt obrad: Przyjęcie uchwały w sprawie Radni przyjmują uchwałę jednogłośnie. zmiany uchwały Nr XVII/166/16 Rady Miejskiej Brzegu z dnia 26 lutego 2016r. w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne Projekt dostępny TUTAJ Projekt dostępny TUTAJ

15.57

Następny punkt obrad: Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr X/70/15 Rady Miejskiej Brzegu z dnia 16 lipca 2015r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi Projekt dostępny TUTAJ

Zmiany dotyczą częstotliwości wywozów odpadów. Radni przyjmują uchwałę jednogłośnie.

15.56

Następny punkt obrad: Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr X/71/15 Rady Miejskiej Brzegu z dnia 16 lipca 2015r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brzeg Projekt dostępny TUTAJ

15.54

Dyskusja na temat podwyżki stawek podatku. Radny Kapela wyraża poparcie dla podwyżki mimo że na komisji się wstrzymał od głosu. Radni przyjmują uchwałę jeden głos przeciw – radny Surdyka

15.50

Radni przyjmują uchwałę jednogłośnie. Następny punkt obrad: Przyjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości. Projekt dostępny TUTAJ

15.47

Burmistrz w dłuższym przemówieniu wyjaśnia radnym konieczność podjęcia tej uchwały i opisuje starania w jej powstaniu. Radny Surdyka wyraża natomiast wątpliwość dotyczącą kosztów utrzymania muzeum. Radny Surdyka przytacza także wypowiedź ministra Selina, który stwierdził, że muzeum powstanie w Lublinie

15.27

Radna Birecka pyta o koszt powstania muzeum. Burmistrz wyjaśnia, że około 40 milionów. 20 milionów będzie kosztował remont.


15.23

Radni przyjmują uchwałę. Kolejny punkt obrad: Przyjęcie uchwały w sprawie wyrażenia poparcia dla idei utworzenia Muzeum Dziedzictwa i Kultury Kresów w Brzegu. Projekt dostępny TUTAJ

15.20

Radny Samul pyta ile osób będzie liczył zespół zajmujący się przestrzeganiem tej uchwały. Burmistrz odpowiada, że w chwili obecnej nie może odpowiedzieć ile osób oprócz konserwatora powiatowego będzie w tym zespole uczestniczyło.


15.15

Radny Samul pyta o zakaz używania betonowych elementów prefabrykowanych przy remoncie nawierzchni pyta czy dotyczyć to będzie podwórek. Otrzymuje odpowiedź, ze zakaz dotyczy I strefy i chodzi o przestrzenie publiczne, czyli ulice, chodniki i place.


15.09

Uchwała jest narzędziem. Przepisy tej uchwały nie powodują „wręczania mandatu z automatu” – wyjaśniają wątpliwości radnego Surdyki autorzy projektu.


15.05

Umieszczenie wizualizacji na siatce jest konieczne tylko kiedy pojawią się na niej reklamy. Jest warunkiem umieszczania tam reklam – dodają autorzy projektu.


15.03

W sprawie siatek autorzy projektu wyjaśniają, że zakaz będzie dotyczył reklam na siatkach budowlanych, a wizualizacja budynku jest już „standardem światowym”.


15.01

Dostaje odpowiedź w sprawie przykładu okien, ze takie uregulowania już istnieją. Jeśli budynek jest zapisany w rejestrze zabytków to zamieszkujący go musi dokonywać remontu zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków.


14.59

Radny Surdyka niektóre zapisy uważa za niepotrzebne. Podaje przykład mieszkańca, który mieszka w mieszkaniu komunalnym w pierwszej strefie, który musi wymienić okna i nie będzie go stać na takie założone w projekcie uchwały ze względu na cenę. Nie zgadza się też z ograniczeniami dotyczącymi reklam na siatkach ochronnych i nakazowi prezentacji wizualizacji remontowanego budynku.

14.56

Radny Surdyka wyraża wątpliwość dotycząca ilości nakazów i zakazów w projekcie uchwały.


14.53

Koniec prezentacji. Czas na dyskusje nad projektem.


14.43

Park będzie podzielony na 3 strefy. Okres przejściowy wejścia przepisów określających rodzaje reklam będzie w wynosił w I strefie 12 miesięcy, w drugiej – 3 lata, a w trzeciej – cztery lata.


14.39

Przed powstaniem projektu uchwały została przeprowadzona ankieta wśród mieszkańców (od kwietnia do maja). Łącznie zebrano 690 ankiet. Na uwagę zasługuje fakt, że prawie połowa ankietowanych widziała potrzebę ograniczenia reklam.


14.33

Granice parku kulturowego zostały ustalone na podstawie analizy zasobów zabytków oraz ich znaczenia historycznego. Nazwa Książęcy Park Kulturowy podkreśla dawne znaczenie miasta.


14.25

Autorzy projektu referują dokument. Stwierdzają, że park kulturowy to sposób na ochronę zabytków (często bardzo restrykcyjny) oraz przestrzeni reklamowej ale też atut promocyjny i ułatwienie w uzyskiwaniu dofinansowania ze środków zewnętrznych. W Polsce istnieje już 30 parków kulturowych.


14.20

Radni przyjmują uchwałę. Następny punkt obrad: Przyjęcie uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego „Książęce Miasto Brzeg” Projekt dostępny TUTAJ


14.18

Radni przyjmują uchwałę. Kolejny punkt obrad: Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Projekt dostępny TUTAJ

14.13

Radni przyjmują informację. Następny punkt obrad: Przyjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Brzeg na 2016r. oraz zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Brzeg na 2016 rok Projekt dostępny TUTAJ

14.07

Radni przyjmują informację przez aklamację. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej Brzegu i Burmistrza Brzegu o oświadczeniach majątkowych za 2015 rok złożonych przez radnych i osoby do tego zobowiązane. Informacje dostępne TUTAJ i TUTAJ.

14.03

Radny Biss pyta czy planowane jest podłączenie mieszkańców Wyspy do sieci ciepłowniczej. Prezes odpowiada, że jest to niemożliwe. „Przejście” przez Odrę to wydatek około 4 milionów złotych.

13.58

Radny Bagiński pyta o przyczynę braku chęci mieszkańców do korzystania z ciepłej wody użytkowej. Prezes BEPEC-u uważa, że główną przyczyną jest niesłuszna obawa mieszkańców, że przyłączenie się do korzystania z tej wody wiąże się z jakimś remontem.


13.57

Przewodnicząca Mrowiec przerywa referowanie sprawozdania, stwierdza, że radni już na komisji otrzymali ten dokument i prosi radnych o zadawanie pytań.


13.41

Radni przyjmują informację przez aklamację. Następny punkt obrad: Informacja z realizacji zadań inwestycyjnych w BPEC Sprawozdanie dostępne TUTAJ.

13.38

Radna Biss pyta o sposób karania wspólnot, które nie segregują. Otrzymuje odpowiedź, że niestety będzie to odpowiedzialność zbiorowa.

13.35

Radna Kużdżał pyta dlaczego w sprawozdaniu podana jest liczba mieszkańców w wysokości 28000. Uzyskuje informację, ze wynika ona ze złożonych deklaracji. Radna pyta o „dzikie wysypiska”. Otrzymuje informacje, że w Brzegu takich nie ma. Radna pyta jaki procent mieszkańców nie segreguje odpadów. Otrzymuje odpowiedź, że znaczny odsetek mieszkańców wielorodzinnych nieruchomości mimo deklaracji segregacji nie wykonuje jej. Urząd na razie nie kara, ale stara się edukować.


13.29

Radny Samul postuluje aby burmistrz zorganizował jakąś imprezę, która by promowałaby sposób i metody segregowania odpadów.


13.26

Koniec przedłużonej przerwy obiadowej. Wznawiamy obrady. Kolejny punkt obrad: Omówienie funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Brzeg. Sprawozdanie dostępne TUTAJ.

13.18

Trwa przerwa. Dotarliśmy do interpelacji złożonej na piśmie. Zapytanie do burmistrza skierował radny Wojciech Komarzyński. Poniżej treść interpelacji

Wojciech Komarzyński Brzeg, dn. 28.10.2016 r. Radny Rady Miejskiej Brzegu
Pan Jerzy Wrębiak Burmistrz Brzegu
W ostatnim czasie rząd ogłosił przystąpienie do realizacji programu Mieszkanie Plus. W czerwcu bieżącego roku wnosiłem o podjęcie przez naszą gminę działań zmierzających do udziału w tym programie. Proszę, zatem o informację, czy gmina takie działania podjęła, ja jeśli tak to, jakie są ich rezultaty? Proszę o informację, czy inwestycja polegająca na budowie wałów przeciwpowodziowych w Brzegu jest w jakikolwiek sposób zagrożona. Czy według informacji posiadanych przez Urząd Miasta inwestor realizuje to zadanie zgodnie z założonym harmonogramem rzeczowo — finansowym. Jeśli takich informacji nie posiadamy, proszę uprzejmie o ich pozyskanie w szczegółowym zakresie i przekazanie radnym. Proszę o informację, jakie straty przynosiła na przestrzeni ostatnich pięciu lat i jakie przynosi obecnie kryta pływalnia. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak bardzo niekonkurencyjny stał się ten obiekt, ponieważ przez lata nie dostosowywano go do obecnych oczekiwań i trendów. Czy władze gminy rozważają, zatem modernizację, rozbudowę, lub zmianę profilu działalności tego obiektu tak, aby zacząć przeciwdziałać negatywnym skutkom takiego stanu rzeczy?

 

12.47

Podsumowując projekt rewaloryzacji zbiornika przy Korfantego trzeba zaznaczyć, że dotyczy on głównie terenów znajdujących się wokół zbiornika wodnego a nie infrastruktury wodnej. Ma być złożony pod koniec listopada do urzędu marszałkowskiego i być może uzyska dofinansowanie. Musi spełniać jednak kryteria programu bioróżnorodności, czyli na przykład nie może być zastosowane oświetlenie wokół całego obiektu przy ścieżkach rekreacyjnych. Wokół zbiornika powstanie sieć asfaltowych (opcjonalnie brukowanych – wszystko zależy od warunków programu bioróżnorodności) ścieżek rekreacyjnych, betonowy skatepark, plac zabaw, teren pod pole namiotowe, pomosty widokowe i wędkarskie. Postaramy dotrzeć się do projektu i szerzej przedstawić go czytelnikom.


12.45

Radni przyjmują informację przez aklamację. Przerwa w obradach 30 minut.

12.44

Trwa dyskusja nad sprawozdaniem. Radni pytają o sklepiki szkolne oraz uczestnictwo w Młodzieżowej Radzie Miasta. Rady Surdyka w dłuższej przemowie skupia się na wadze tornistrów uczniów. Postuluje aby rada wystosowała apel z postulatami dotyczącymi zmniejszenia ilości podręczników i ćwiczeń w szkołach.


12.00

Kolejny punkt obrad: Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych z uwzględnieniem wyników sprawdzianu i egzaminu w roku szkolnym 2015/16. Sprawozdanie dostępne TUTAJ.

11.58

Radni przyjmuja informację przez aklamację


11.56

Radny Karlikowski pyta o istniejące budynki. Otrzymuje odpowiedź, że projekt nie dotyczy tych budynków i one tam pozostaną (chodzi o sanitariaty czy magazyn dla kajaków) w obecnej postaci.


11.50

Radny Zwierzchowski pyta o koszt całej inwestycji. Otrzymuje odpowiedź, że całość zadania wyniesie 5,1 milionów złotych.

Radny Szpulak pyta o przepompownie. Chce wiedzieć gdzie nadmiar wody zostanie skierowany. Otrzymuje odpowiedź, że zostanie skierowana do kanalizacji deszczowej, która znajduje się obok.


11.45

Radny Szpulak pyta o nawierzchnię ścieżek wokół kąpieliska. Otrzymuje odpowiedź, że nawierzchnia ma być wykonana z asfaltu.


11.44

Radny Samul pyta czy będzie możliwość wejścia na obiekt od strony osiedla. Otrzymuje odpowiedź, że takie wejście jest zaprojektowane. Pyta o oświetlenie ścieżki rekreacyjnej. Otrzymuje odpowiedź, że cała ścieżka nie może być oświetlona ze względu na warunki jakie zakłada unijny program bioróżnorodności.


11.40

Skatepark ma być betonowy. Będzie mniej uciążliwy jeśli chodzi o hałas. Koło niego ma powstać boisko do siatkówki plażowej.


11.34

Sieć ścieżek wokół kąpieliska ma być połączona z pomostami i kładkami widokowymi służącymi do spacerów jak również jako miejsca dla wędkarzy.


11.32

Inżynier Śnieżka informuje też o pracach melioracyjnych jakie powinny zostać wykonane przy obiekcie. Prace związane z infrastrukturą wodociągową oraz inne strukturalne inwestycję (sieć wodociągowa i energetyczna) muszą zostać wykonane w pierwszym etapie.


11.26

Projekt zakłada, że teren przy Korfantego będzie ogrodzony, a ścieżki wokół zbiornika maja zostać utwardzone. Każda grupa wiekowa ma mieć na terenie wokół zbiornika swoje strefy. Dzieci mają mieć plac zabaw oraz tzw. „wodny plac zabaw”. Na terenie przy Korfantego ma powstać tez pole namiotowe i „scate park”. Dla osób starszych jest propozycja siłowni na wolnym terenie oraz miejsce na tzw. „szachy ziemne”.

11.19

Pan Śnieżka reprezentuje zewnętrzną firmę, która dokonywała analizy obiektu przy Korfantego.


11.18

Kolejny punkt obrad: Prezentacja projektu rewaloryzacji zbiornika wodnego przy ulicy Korfantego w Brzegu. Projekt referuje Inżynier Śnieżka.


11.16

Radni przyjmują informację burmistrza przez aklamację

Radny Surdyka pyta o kontrakt wojewódzki. Burmistrz Kostrzewa informuje, że do kontraktu zostały zgłoszone projekty dotyczące Ratusza i Muzeum Kresów. Nie dostały jednak akceptacji Urzędu Marszałkowskiego.

11.15

– Nasze imprezy powinny być takie jak w Opolu czy Wrocławiu i żeby promowały miasto – konkluduje burmistrz.


11.14

Burmistrz uważa, że imprezy miejskie trzeba robić z rozmachem i nie powtarzać niektórych imprez. Spotkanie miało ułatwić wydziałowi promocji organizowanie nowych imprez. Burmistrz chce, żeby promowano miasto a nie jego osobę.


11.10

Radny Surdyka pyta o spotkanie dotyczące wymiany doświadczeń między pracownikami TVP i biura promocji. Burmistrz odpowiada, że ma nowy zespół promocyjny i to spotkanie miało dotyczyć działań promocyjnych. Według burmistrza najlepszą forma promocji jest organizowanie imprez, które byłyby atrakcyjne dla takich mediów jak telewizja. Dodaje, ze tworzy „siatkę imprez” taką która zapobiegałaby dublowaniu się niektórych wydarzeń.


11.07

Burmistrz rozmawiał też z panem Arkadiuszem Jakubikiem w sprawie ewentualnej realizacji jakiegoś filmu w Brzegu.


11.01

Radny Surdyka pyta o spotkanie z aktorami i twórcami filmu „Wołyń”. Radny Surdyka pyta czemu miało służyć to spotkanie. Burmistrz odpowiada, że pojechał tam aby uzyskać wsparcie w staraniach o powstanie Muzeum Kresów.


10.56

Radna Sobolewska pyta o spotkanie z panem Jóźkowem dotyczącą oferty firmy Aviva. Burmistrz odpowiada, że otrzymał tylko ofertę. Radny Surdyka pyta po co burmistrz wyjeżdżał na wyjazd studyjny na Węgry. Burmistrz odpowiada, że wyjazd dotyczył wprowadzanego programu bioróżnorodności, w którym gmina będzie uczestniczyła.

10.52

Radny Samul pyta o inwentaryzację sald dokonanej w ZNM-ie i o spotkanie dotyczące mieszkań komunalnych. Burmistrz odpowiada, że inwentaryzacja jest w trakcie. Informuje, że rozważa możliwość wyznaczenia pewnej puli mieszkań komunalnych z przeznaczeniem na mieszkania socjalne

10.45

Koniec odczytywania sprawozdania. Radni zadają pytania. Radny Jędrzejko pyta o spotkanie z minister oświaty. Burmistrz odpowiada, że na spotkaniu otrzymał odpowiedź w sprawie tzw. szkół filialnych. Dowiedział się, że taka możliwość będzie istniała. Chodzi o łączenie szkół podstawowych z gimnazjami tak aby w jednym budynku odbywały się zajęcia klas od 1 do 4 a w drugim budynku zajęcia klas 5 do 8. Burmistrz informuje, że trwają obecnie pracę aby dostosować istniejącą bazę szkół do warunków nowej ustawy oświatowej.


10.26
Kolejny punkt obrad: Sprawozdanie Burmistrza z bieżącej działalności. Sprawozdanie dostępne TUTAJ

10.25

Radny Samul prosi o przegląd słupów oświetleniowych przy ulicy Starobrzeskiej i Ciepłowniczej.


10.22

Radny Surdyka pyta o rządowy program Mieszkanie Plus. Chce wiedzieć czy gmina przystąpi do tego programu.

10.20

Radny Żebrowski prosi o zamontowanie znaku ograniczenia prędkości do 30 km przy ulicy Kamiennej

Radny Andruchowicz prosi o poprawę oświetlenia dwóch przejść przy pasażu Słowackiego oraz na drodze prowadzącej z osiedla Słowackiego do dworca. Radny prosi też o przycięcie drzew zasłaniających słupy oświetleniowe przy ulicy Słowackiego. Radny Andruchowicz prosi też o wykonanie oświetlenia przy wyjściu z hali sportowej MOSIR. Radny prosi o wykonanie miejsc parkingowych przy ulicy Słowackiego. Radny Andruchowicz pyta też w imieniu nauczycieli o podwyżki w przyszłym roku kalendarzowym.


10.12

Interpelacje radnych

Radny Szpulak prosi o przegląd oświetlenia przy ulicy Saperskiej. Radny prosi o interwencję w sprawie uszkodzonej studzienki (prawdopodobnie telekomunikacyjna) przy ulicy Wita Stwosza. Radny Szpulak prosi też o naprawę wjazdu na parking przy ulicy Piwowarskiej.

Radny Jędrzejko prosi o zwiększenie dotacji na brzeski klub kolarski.

Radna Biss prosi o uzupełnienie ubytków na chodniku przy ulicy Ofiar Katynia


10.10

Radni przyjmują protokół z poprzedniej sesji.

10.09

Przewodnicząca Mrowiec otwiera sesję. W posiedzeniu uczestniczy 14 radnych

Reklama