HISTORIA W WSHE

0
Reklama

Czy powinniśmy się cieszyć z utworzenia nowego kierunku w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej ? Czy dzisiaj młodzież interesuje się w ogóle historią? Powołanie nowego kierunku to wielki sukces brzeskiej uczelni. Dzięki temu znacząco rozszerzyła swoją dotychczasową ofertę edukacyjną. Stworzyła młodym ludziom z naszego regionu nowe perspektywy i nowe szanse na dalszą edukację. Wszystkim tym, którzy nie chcą lub nie mogą studiować w głównych, często mniej lub bardziej odległych ośrodkach akademickich kraju, najczęściej z przyczyn ekonomicznych, umożliwiła podjęcie dalszego kształcenia blisko domu i to bez straty poziomu jego jakości.
Jest to sukces tym większy że decyzja Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego jest dowodem także na to, iż brzeska uczelnia spełnia wszystkie wymagane prawem standardy i gwarantuje swoim studentom wysoki poziom nauczania.
Co do zainteresowania historią, to wystarczy obserwować aktywność młodych ludzi na specjalistycznych, historycznych forach internetowych. Obserwuję także większe zainteresowanie młodych ludzi historią swojego najbliższego otoczenia, także wśród młodych brzeżan.

Co według Pana jest najciekawsze w zaproponowanym programie?
Program nauczania na kierunku historia oparty został na najnowszych zaleceniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, które rozszerzają program tego kierunku studiów na poziomie zawodowym do około 2200 godzin w cyklu trzyletnim.
Oznacza to, że zaproponowany program stacjonarnych studiów zawodowych na kierunku historia w wymiarze godzinowym jest bardzo bliski wymaganiom stawianym na uniwersyteckich studiach magisterskich, a w zakresie przedmiotów kształcenia ogólnego, podstawowego i kierunkowych jest z nimi tożsamy.
Program naszych studiów kładzie nacisk na wszechstronność kształcenia, poszerza też zakres nauczania wybranych przedmiotów kierunkowych. Ma to doprowadzić do pogłębienia przekazywanej studentom wiedzy. Pierwszy rok studiów, powinien dać im solidne przygotowanie do nauczania przedmiotów kierunkowych. Dlatego przedmioty kształcenia ogólnego i przedmioty podstawowe zgrupowano zasadniczo w semestrach pierwszym i drugim, co bardzo ułatwi zgłębianie wiedzy wybranej dziedziny w dalszych latach.
Kolejne trzy semestry poświęcone zostaną w głównej mierze na realizację przedmiotów kierunkowych, przy czym chcę, aby niektóre z nich zostały poszerzone ponad standardowe minimum, co w konsekwencji znacznie powiększy treść nauczania przedmiotów specjalizacyjnych.
W przypadku studiów niestacjonarnych program zawiera te same przedmioty co program studiów stacjonarnych, będą one tylko w niektórych przypadkach nieco mniej rozbudowane.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Czy kierunek historia odpowiada lokalnym potrzebom rynku pracy?
Wydaje mi się, że jak najbardziej. Absolwenci kierunku historia uzyskają bowiem w trakcie studiów gruntowną i wszechstronną wiedzę w zakresie historii Polski i historii powszechnej, nauk pomocniczych historii oraz warsztatu badawczego historyka. Nabędą umiejętności myślenia syntetycznego i analitycznego. Otrzymają również ogólne wykształcenie humanistyczne. Wyniesione ze studiów umiejętności analityczne i wiedza interdyscyplinarna dadzą absolwentom przygotowanie do działania na współczesnym rynku pracy, wymagającym wiedzy humanistycznej, praktycznych umiejętności posługiwania się językami obcymi i komputerem oraz szybkiego reagowania na zmieniające się warunki życia społeczno-politycznego i gospodarczego. Poza kompetencjami czysto zawodowymi studia dadzą też pewne ogólne i techniczne umiejętności, które mają istotną wartość przy poszukiwaniu pracy i w późniejszej karierze zawodowej. Wśród nich wymienić należy: umiejętność wyszukiwania informacji, umiejętność panowania nad dużą ilością danych, umiejętność samodzielnej pracy, umiejętność jasnego, logicznego pisania, a to według mnie stanowi ważny atut w życiu zawodowym w przypadku konieczności pisania notatek służbowych, ekspertyz itp.

Gdzie będą mogli znaleźć pracę przyszli absolwenci kierunku historia?
Uczelnia, wychodząc naprzeciw wymogom współczesnego rynku pracy, otwiera przed nimi różnorodne drogi kariery zawodowej. Absolwenci uzyskają bowiem przygotowanie do pracy w placówkach naukowo-badawczych, placówkach muzealnych, w archiwach państwowych i zakładowych, w różnego typu wydawnictwach, w komórkach promocji i współpracy ze środowiskiem jednostek wojskowych, organach państwowych i samorządowych zajmujących się obronnością państwa, wreszcie w instytucjach wymagających znajomości języka obcego. Dziś historyk to rodzaj wykształcenia uniwersalnego. Może zostać pracownikiem uczelni, szkoły, archiwistą, pracownikiem muzeum lub instytucji kultury, samodzielnym badaczem lub pisarzem, dziennikarzem, a także politologiem i komentatorem życia politycznego. Jest to więc niewątpliwie jeden z najbardziej elitarnych kierunków kształcenia. Wybierając go młody człowiek zabezpiecza sobie ciekawą i atrakcyjną pracę w różnych zawodach.

Na jakich specjalnościach będą się uczyć brzescy studenci  i jakie umiejętności tam zdobędą?
Studenci na kierunku historia ze specjalnością archiwistyka, zostaną wyposażeni w wiedzę specjalistyczną z zakresu historii ustroju i dziejów kancelarii, podstaw organizacji i zarządzania dokumentacją oraz teorii i metodyki archiwalnej, zostaną przygotowani do pracy w placówkach muzealnych, oświatowych i kulturalnych, organach administracji państwowej i samorządu lokalnego, szkolnictwie, a przede wszystkim gotowy będzie do podjęcia pracy w zawodzie archiwisty zarówno w archiwach państwowych, jak i w archiwach zakładowych oraz jako pracownik kancelaryjny różnych podmiotów gospodarczych.
Natomiast studenci po kierunku historia ze specjalnością historia wojskowości, zostaną wyposażeni w wiedzę specjalistyczną z zakresu wojskowości powszechnej, wojskowości Polski, zagadnień współczesnego bezpieczeństwa międzynarodowego i polityki obronnej Polski, zostaną właściwie przygotowani do pracy w placówkach naukowo-badawczych, placówkach muzealnych, w różnego typu wydawnictwach, w strukturach administracji państwowej i samorządowej na stanowiskach odpowiedzialnych lub współodpowiedzialnych za stan obronności i bezpieczeństwa kraju, w komórkach promocji i współpracy ze środowiskiem jednostek wojskowych, w odpowiednich ogniwach odpowiedzialnych za współpracę cywilno-wojskową oraz wsparcie państwa-gospodarza w samorządzie terytorialnym, a także do właściwego prowadzenia szeroko rozumianej edukacji obronnej.

Studiowanie na kierunku historia to nie tylko wykłady i ćwiczenia, ale także zdobywanie konkretnych umiejętności w ramach praktyk zawodowych. Czy brzescy studenci bez trudu znajdą instytucje, w których będą mogli doskonalić zdobytą na studiach wiedzę ?
 Brzescy studenci bez problemu znajdą instytucje, w których będą mogli doskonalić zdobytą w trakcie studiów wiedzę. Zanim podjęliśmy starania o utworzeniu nowego kierunku uzyskaliśmy potwierdzenie z wielu różnych instytucji, gdzie takie praktyki będą mogły się odbywać. Pozwalają one bowiem na odpowiednie przygotowanie studenta do przyszłej pracy. Umożliwiają łączenie wiedzy teoretycznej przyswojonej na zajęciach dydaktycznych z działalnością praktyczną. Dzięki nim studenci otrzymują możliwość weryfikacji zdobytej wiedzy w praktyce, możliwość zdobycia pierwszych doświadczeń w samodzielnym i zespołowym wykonywaniu przyszłych obowiązków zawodowych.
Studenci kierunku historia ze specjalnością archiwistyka otrzymają możliwość odbycia praktyki w archiwach państwowych, archiwach zakładowych, w instytucjach administracji państwowej, w administracji samorządowej, w instytucjach społecznych i gospodarczych oraz fundacjach związanych z podjętym kierunkiem studiów, a także w placówkach muzealnych.
Studenci kierunku historia ze specjalnością historia wojskowości będą natomiast odbywali praktyki w zakresie bezpieczeństwa narodowego, funkcjonowania systemu obronnego państwa, organizacji sztabu kryzysowego i zarządzania sytuacją kryzysową, umiejętności rozwiązywania podstawowych problemów w sytuacjach ekstremalnych oraz prowadzenia edukacji obronnej społeczeństwa w brzeskich organach państwowych i samorządowych zajmujących się obronnością państwa, w komórkach instytucji odpowiedzialnych za promocję i współpracę ze środowiskiem jednostek wojskowych oraz w jednostkach wojskowych.

Najciekawsze programy realizować będą konkretni uczeni i wykładowcy. Czy kadra naukowa zakontraktowana do prowadzenia kierunku historia zapewnia wysoki poziom nauczania?
 Oczywiście. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości. Wśród zaplanowanego minimum kadrowego znajduje się pięciu samodzielnych pracowników naukowych oraz pięciu doktorów. Grono samodzielnych pracowników naukowych reprezentują tak znani profesorowie jak profesor Rościsław Żerelik specjalista w zakresie historii nowożytnej oraz nauk pomocniczych historii, którego mogliśmy podziwiać w czasie wykładu podczas ostatniej inauguracji roku akademickiego w WSHE, profesor Kazimierz Bobowski specjalista w zakresie historii średniowiecza oraz archiwistyki, profesor Bogdan Rok specjalista z zakresu historii nowożytnej, profesor Jerzy Maroń specjalista w zakresie historii nowożytnej oraz historii wojskowości oraz profesor Zdzisław Cutter specjalista w zakresie historii oraz bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego. Rekrutują się oni głównie z Uniwersytetu Wrocławskiego, ale także i z Akademii im. Jana Długosza z Częstochowy. Wszyscy posiadają znaczący i ceniony w środowisku naukowym dorobek naukowy w postaci książek, publikacji zwartych, artykułów naukowych i popularno-naukowych oraz wysoką pozycję i autorytet w swoich środowiskach akademickich.

WSHE starała się zawsze korzystać z kadry naukowej, wywodzącej się z Brzegu. Czy na kierunku historia też znajdą się takie osoby?
Nie mam do tego żadnych wątpliwości. Uczelnia od początku swego istnienia stara się korzystać z brzeskiego potencjału naukowego. Mamy pierwsze deklaracje w tym zakresie. Obecnie, po tak spektakularnym awansie naukowym uczelni będzie to chyba łatwiejsze.

Kiedy rozpoczniecie agitację na nowy kierunek?
W połowie maja.

W takim razie życzymy powodzenia
Rozmawiał: R. N.

Reklama