Burmistrz zaskarża decyzję marszałka

0
Reklama

9 lutego 2009 roku burmistrz Wojciech Huczyński skierował do wojewody opolskiego protest od rozstrzygnięcia Zarządu Województwa Opolskiego. Oprotestowana decyzja dotyczyła odmowy dofinansowania projektu

9 lutego 2009 roku burmistrz Wojciech Huczyński skierował do wojewody opolskiego protest od rozstrzygnięcia Zarządu Województwa Opolskiego. Oprotestowana decyzja dotyczyła odmowy dofinansowania projektu „Regionalne Centrum Sportowo-Rekreacyjne w Brzegu – przebudowa boisk z zapleczem” dla Gminy Miasta Brzeg i umieszczenie go jedynie na Liście rezerwowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013. 

W piśmie burmistrz zarzuca naruszenie szeregu przepisów poprzez wybór projektów do dofinansowania w oparciu o kryteria uznaniowe, z pominięciem kryteriów zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący, sporządzoną Listę rankingową oraz stosowanie niedozwolonych zmian zasad wyboru projektów w toku postępowania konkursowego. Kolejne zarzuty dotyczą dokonania oceny wpływu  na środowisko projektów składanych w konkursie po dokonaniu oceny merytorycznej II stopnia  i po sporządzeniu Listy rankingowej, niezgodnego z przepisami „warunkowego” wyboru projektów do dofinansowania oraz zmianie kolejności na liście rankingowej bez odpowiedniego uzasadnienia takiej decyzji w formie uchwały Zarządu Województwa. W swym proteście burmistrz na podstawie art. 30 ust. 2 w zw. z art. 5 pkt 10 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wniósł o ponowne sprawdzenie wniosku złożonego przez Gminę Miasto Brzeg pod względem zgodności z kryteriami wyboru i przyznanie dofinansowania oraz o ewentualne uchylenie uchwały Zarządu Województwa Opolskiego nr 2827/2009 w całości ze względu na rażące naruszenie prawa i ponowne przeprowadzenie postępowania w sprawie wyboru listy projektów do dofinansowania. W uzasadnieniu protestu burmistrz przypomina, że zadaniem Instytucji Zarządzającej, czyli Urzędu Marszałkowskiego jest  przygotowanie i przekazanie Komitetowi Monitorującemu do zatwierdzenia propozycji kryteriów wyboru projektów, a następnie wskazanie projektów do dofinansowania zgodnie z kryteriami zatwierdzonymi uprzednio przez Komitet Monitorujący. Tak dokładna i ścisła procedura określenia kryteriów wyboru projektów ma przede wszystkim na celu wyeliminowanie przypadków nadużyć ze strony Instytucji Zarządzającej przy wyborze projektów do dofinansowania. W proteście czytamy, że : „… Określenie i zatwierdzenie kryteriów wyboru i sporządzenie w oparciu o nie Listy rankingowej nie pozwala więc na dowolność i przyznanie dofinansowania w ramach uznaniowej – i właściwie tym samym dowolnej –  oceny Instytucji zarządzającej, który z projektów najlepiej realizuje założenia danego regionalnego programu operacyjnego, bowiem fakt, że dany projekt najlepiej realizuje założenia danego programu czy strategii regionalnej/narodowej ma znaleźć odzwierciedlenie w punktacji za ocenę merytoryczną I i II stopnia, zwłaszcza w ramach kryteriów szczegółowych dla danej osi priorytetowej, i w wyniku tego w miejscu na Liście rankingowej…”. Wybór projektów do dofinansowania został dokonany częściowo na podstawie dowolnej oceny i uznania Zarządu Województwa Opolskiego, z pominięciem kryteriów określonych odpowiednimi przepisami oraz zatwierdzonej uchwałą Listy rankingowej. Takie działanie jest niedopuszczalne i prowadzi do dowolności postępowania oraz potencjalnych nadużyć. Wybór projektów nr 11, 12, 13 z Listy Rankingowej według uznania i dowolnej oceny Instytucji Zarządzającej – według burmistrza – nie znajduje żadnego uzasadnienia w świetle obowiązujących przepisów.
Wybór projektów do dofinansowania i „przesunięcie” projektów na Liście Rankingowej zostało dokonane w oparciu o uchwałę nr 1993/2008 Zarządu Województwa Opolskiego z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie przyjęcia zasad przesunięcia projektu na liście rankingowej, która nie ma żadnego znaczenia w niniejszej sprawie. Niniejsza uchwała jest sprzeczna z prawem i tym samym zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa jest nieważna. Takie postępowanie Zarządu Województwa „… będzie prowadzić do naruszenia zasady pewności prawa (z uwagi, że jak zostanie wykazane poniżej naruszone została reguła nie zmienia reguł postępowania konkursowego w czasie trwania postępowania), zasady państwa prawnego i legalności działania władzy samorządowej. Ponadto zostaną naruszone również zasady przyjęte przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości….”.
Burmistrz Huczyński zarzuca Zarządowi Województwa Opolskiego, że w rzeczywistości doprowadził do zmiany kryteriów w trakcie postępowania konkursowego. Zgodnie z art. 29 ust. 4 pkt 1 i 2 oraz art. 29 ust. 2 pkt 6 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju ogłoszenie o przeprowadzeniu konkursu opublikowane na stronie internetowej określa kryteria wyboru projektów, które nie mogą zostać zmienione przez Instytucję zarządzającą do czasu zawarcia wszystkich umów o dofinansowanie projektu z beneficjentami, czyli praktycznie do zakończenia postępowania konkursowego. Kolejne zarzuty dotyczą przeprowadzenia postępowania konkursowego z szeregiem rażących uchybień proceduralnych. Według burmistrza miały one wpływ na wynik postępowania i powinny prowadzić do jego uchylenia. Zarzuca także Zarządowi Województwa Opolskiego: „…. naruszenie art. 26 ust. 1 pkt 4 oraz punktu 2.6.1. podpunktu 5 Szczegółowego opisu osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego WO na lata 2007-2013 poprzez dokonanie oceny wpływu projektów na środowisko przez Zespół ds. Ochrony środowiska RPO WO 2007-2013 w oparciu o zapisy Dyrektywy Rady nr 85/337/EWG po dokonaniu oceny merytorycznej II stopnia  i po sporządzeniu Listy rankingowej, podczas gdy ocena Zespołu jest elementem oceny merytorycznej i zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi (…) powinna być dokonana przed sporządzeniem Listy rankingowej. …” oraz „…. naruszenie art. 26 ust. 1 pkt  4 oraz art. 28 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz punktu 2.6.1. podpunktu 6 Szczegółowego opisu osi priorytetowych (…) poprzez wybór projektów do dofinansowania ‘warunkowo’ i wyznaczenie beneficjentom im dodatkowego czasu na spełnienie wymogów Dyrektywy Rady nr 85/337/EWG. Zgodnie z ustawą o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, jak również Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Opolskiego na lata 2007-2013  nie jest dopuszczalny wybór ‘warunkowy’ projektów. …”
Na zakończenie uzasadnienia Burmistrz Huczyński wskazuje, że także uzasadnienie uchwały Zarządu Województwa Opolskiego jest wadliwie. Pyta dlaczego projekty zakwalifikowane na miejscu nr 11,12,13 Listy Rankingowej uzyskały dofinansowanie, a powinno w myśl przepisów uzasadniać, dlaczego projekty znajdujące się na 6,7,8 pozycji (w tym właśnie Brzeg) nie otrzymały dofinansowania (pełen tekst protestu na www.panorama.info.pl).
Mniej więcej w tym samym czasie wojewoda opolski informuje burmistrza Huczyńskiego o wszczęciu postepowania nadzorczego w związku z wcześniej przekazanymi przez burmistrza pismami kwestionującymi uchwałę Zarządu Województwa Opolskiego.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
red.

Reklama