Od grudnia mniej pociągów Intercity zatrzyma się na stacji w Brzegu

1
fot. archiwum
Reklama

Pod koniec września br., w Brzegu odbyła się konferencja prasowa na temat tzw. wykluczenia komunikacyjnego. Posłowie i mieszkańcy regionu sygnalizowali, że ilość pociągów, głownie Intercity, zatrzymujących się na stacji w Brzegu jest niewystarczająca. Teraz okazuje się, że od grudnia ma być ich jeszcze mniej.


  • „Od 12 grudnia oferta ulegnie pogorszeniu. Z obecnych 25 par pociągów IC będzie jedynie 18. Wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy 2021/2022 nie zatrzyma się aż 7 par pociągów IC, a dodatkowo 2 pary pojadą przez Jelcz Laskowice z pominięciem Brzegu i Opola.  Pociągi bez postoju handlowego w Brzegu to: IC Malczewski z  Krakowa do  Kołobrzegu, IC Wawel z Przemyśla do Berlina, IC Hetman z Hrubieszowa do Wrocławia/Zielonej Góry, IC Wyspiański z Wrocławia do Przemyśla, IC Panorama  z Warszawy do Wrocławia, IC Siemiradzki z Przemyśla do Poznania oraz IC Boznańska z Krakowa do Wrocławia. Pociągi które pojadą zmienioną trasą z pominięciem Brzegu, to: IC Przemyślanin z Przemyśla do Świnoujścia/Słupska i TLK Karkonosze ze Szklarskiej Poręby do Warszawy Wschodniej” – mówi Kamil Kryczka z Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych.

W odpowiedzi PKP do pana Kamila możemy przeczytać, m.in. że: „Schemat postojów dla stacji kolejowej Brzeg został zaplanowany w taki sposób, aby możliwie nie pogarszać dotychczasowych możliwości podróży do największych ośrodków w kraju. Stacja Brzeg posiada bardzo bogatą ofertę przewozową nie tylko pociągów PKP IC, lecz także pociągów regionalnych (np. w godzinach szczytowych przejazdy do i z Wrocławia i Opola realizowane co ok. 20 minut”.

Spółka tłumaczy również, że postój pociągu IC Krakowianka relacji Kraków – Kołobrzeg nie był możliwy z uwagi na zaplanowaną nocną przerwę technologiczną w Opolu, a docelowo, po zakończeniu tych prac, pociąg mógłby kursować obustronnie przez Brzeg. Ponadto, po zakończeniu remontu możliwe będzie przywrócenie z postojem w Brzegu pociągu IC Przemyślanin, zapewniającego nocne połączenie m.in. z Krakowem, Przemyślem, Pomorzem Zachodnim i Środkowym.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
  • „Tłumaczenia PKP kompletnie nas nie przekonują. IC Krakowianka zostanie uruchomiony tylko na 2 miesiące i to jedynie w weekendy wakacyjne, a przywrócenie postoju w Brzegu pociągu IC Przemyślanin po zakończonym remoncie nie jest żadną łaską, to po prostu „przywrócenie”, a nie wprowadzenie czegoś nowego. Proszę zwrócić uwagę, że PKP nie deklaruje i nie gwarantuje tego, tylko wymijająco odpowiada, że „będzie możliwe”. Tych bajek nie da się słuchać, a sprawa jest naprawdę prosta. Zabiera się kolejne postoje na stacji w Brzegu. My się z tym nie zgadzamy” – podsumowuje Kamil Kryczka.

    Poniżej publikujemy pełną treść pisma PKP, adresowanego do członka Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych.

„Szanowny Pan Kamil Kryczka

w związku z otrzymanym zgłoszeniem z dnia 29 września 2021 roku wyjaśniamy, że schemat postojów dla stacji kolejowej Brzeg został zaplanowany w taki sposób, aby możliwie nie pogarszać dotychczasowych możliwości podróży do największych ośrodków w kraju. Stacja Brzeg posiada bardzo bogatą ofertę przewozową nie tylko pociągów PKP IC, lecz także pociągów regionalnych (np. w godzinach szczytowych przejazdy do i z Wrocławia i Opola realizowane co ok. 20 minut). Na Roczny Rozkład Jazdy (dalej: „RRJ”) 2021/22 dla stacji Brzeg zaplanowano postoje w ciągu doby 18 par codziennych pociągów PKP IC, dodatkowo ,2 par pociągów PKP IC kursujących wybrane dni tygodnia oraz ł połączenia sezonowego. Zawiadamiam, że postój handlowy pociągu PKP IC — IC Wawel na stacji kolejowej w Brzegu nie jest rekomendowany. Celem pociągu IC Wawel jest jak najszybsze skomunikowanie Krakowa z Berlinem oraz Wrocławia z Krakowem przy ograniczonej siatce zatrzymań. W odniesieniu do kwestii połączenia Brzegu z Berlinem informujemy, że jest ono realizowane pociągiem IC NightJet, którego kursowanie zostało przywrócone po okresie przerwy związanej z szerzącą się epidemią COVID-19. W związku z powyższym nie ma planów dodania większej liczby postojów na pociągu IC Wawel.
Ponadto informujemy, że w nowym rocznym rozkładzie jazdy 2021/22 zaplanowany został do kursowania w weekendowych terminach wakacyjnych z postojem w Brzegu nowy pociąg IC Krakowianka rel. Kołobrzeg — Kraków. Pociąg ten będzie posiadać postój w Brzegu w kierunku w Krakowa, w drugą stronę wytrasowanie przez Brzeg nie było możliwe z uwagi na zaplanowaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A (dalej: „PKP PLK”) nocną przerwę technologiczną w Opolu. Docelowo w kolejnych Rozkładach Jazdy, po zakończeniu prac przez PKP PLK, pociąg mógłby kursować obustronnie przez Brzeg. Ponadto po zakończeniu prac remontowych na odcinku Opole Gł. — Opole Zachodnie możliwe będzie przywrócenie z postojem w Brzegu pociągu IC Przemyślanin zapewniającego nocne połączenie m.in. z Krakowem, Przemyślem, Pomorzem Zachodnim i Środkowym.

Z poważaniem
Olga Stankowska
Specjalista”

Reklama