Tak jak we wszystkich miastach w Polsce, w Brzegu w czwartek 7 czerwca ulicami miasta przeszła procesja Bożego Ciała. Tłumy wiernych przeszły w procesji od kościoła św. Mikołaja, ulicą Długą, przez Rynek i ulicę Zamkową do kościoła św. Krzyża i na plac Zamkowy. Na trasie procesji zgodnie z tradycja znajdowały się cztery ołtarze, przy których księża ze wszystkich brzeskich parafii czytali fragmenty ewangelii związane z eucharystią. Przy ratuszu miejskim, gdzie był umieszczony jeden z ołtarzy procesję powitali burmistrz miasta, przewodniczący Rady Miasta, starosta powiatu i przewodniczący Rady Powiatu. W procesji uczestniczyły poczty sztandarowe organizacji kombatanckich i społecznych, brzeskich szkół i zakładów pracy. Wierni nieśli również sztandary kościelne.
Tak jak we wszystkich miastach w Polsce, w Brzegu w czwartek 7 czerwca ulicami miasta przeszła procesja Bożego Ciała. Tłumy wiernych przeszły w procesji od kościoła św. Mikołaja, ulicą Długą, przez Rynek i ulicę Zamkową do kościoła św. Krzyża i na plac Zamkowy. Na trasie procesji zgodnie z tradycja znajdowały się cztery ołtarze, przy których księża ze wszystkich brzeskich parafii czytali fragmenty ewangelii związane z eucharystią. Przy ratuszu miejskim, gdzie był umieszczony jeden z ołtarzy procesję powitali burmistrz miasta, przewodniczący Rady Miasta, starosta powiatu i przewodniczący Rady Powiatu. W procesji uczestniczyły poczty sztandarowe organizacji kombatanckich i społecznych, brzeskich szkół i zakładów pracy. Wierni nieśli również sztandary kościelne.
Cała trasa była usłana płatkami kwiatów sypanymi przez dzieci, a w wielu oknach pojawiły się święte obrazy.
Uroczystość Ciała i Krwi Pańskiej (w tradycji ludowej: Boże Ciało) w Kościele Katolickim to uroczystość liturgiczna ku czci Najświętszego Sakramentu. Wierni szczególnie wspominają Ostatnią Wieczerzę i Przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Jezusa Chrystusa. Pamiątkę tego wydarzenia Kościół Katolicki obchodzi także w Wielki Czwartek, wtedy jednak rozpamiętuje się także mękę Jezusa Chrystusa, uroczystość Bożego Ciała natomiast ma charakter dziękczynny i radosny. W Polsce święto to obchodzi się w czwartek po uroczystości Trójcy Świętej, a więc jest to święto ruchome wypadające zawsze 60 dni po Wielkanocy. W niektórych krajach przenoszone jest na kolejną niedzielę. Święto to zostało ustanowione na skutek widzeń bł. Julianny z Cornillon. Pod ich wpływem bp Robert ustanowił w 1246 r. takie święto dla diecezji Liege. W 1252 r. zostało ono rozszerzone na Germanię. W 1263 miał miejsce cud eucharystyczny w Orvieto, gdy hostia w rękach wątpiącego w transsubstancjację księdza zaczęła krwawić. W 1264 r. papież Urban IV bullą Transiturus ustanowił to święto dla całego Kościoła. Uzasadniając przyczyny wprowadzenia tego święta wskazał: zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki ustanowienia Najświętszego Sakramentu, która w Wielki Czwartek nie może być uroczyście obchodzona ze względu na powagę Wielkiego Tygodnia. Jednakże ze względu na śmierć Urbana IV bulla ta nie została ogłoszona, a tym samym święto nie zostało ustanowione. Uczynił to dopiero papież Jan XXII, który umieścił powyższą bullę w Klementynach (1317). W Polsce po raz pierwszy wprowadził to święto bp Nanker w 1320 r. w diecezji krakowskiej. W późnym średniowieczu i renesansie największym sanktuarium kultu Bożego Ciała w Polsce był poznański kościół Bożego Ciała. W Polsce obchody święta wiążą się z procesją z Najświętszym Sakramentem po ulicach parafii. Procesja zatrzymuje się kolejno przy czterech ołtarzach, przy których czytane są fragmenty z każdej z Ewangelii związane tematycznie z eucharystią. Do roku 1955 po święcie obchodzono także oktawę. W Polsce na prośbę Episkopatu Polski ten zwyczaj został zachowany. Z Bożym Ciałem związana jest także uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa, która jest obchodzona zaraz po oktawie Bożego Ciała, czyli w piętek osiem dni po Bożym Ciele.
W Polsce Święto Ciała i Krwi Pańskiej jest dniem ustawowo wolnym od pracy.
Rafał Ochociński