Fotoradar wróci na obwodnicę Brzegu? Skrzyżowanie Brzeg-Żłobizna zostanie wpisane do programu likwidacji miejsc niebezpiecznych

4
fot. archiwum / DK 94 (obwodnica Brzegu)
Reklama

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze w tym tygodniu wystąpi do Inspekcji Transportu Drogowego z wnioskiem o instalację fotoradaru na brzeskiej obwodnicy. Niebezpieczne skrzyżowanie DK 94, DW 401 i ulicy Makarskiego w Brzegu (droga powiatowa), zostanie również wpisane do programu likwidacji miejsc niebezpiecznych na drogach.


Powrót fotoradaru na „krajówkę” ma zwiększyć bezpieczeństwo, a wpisanie skrzyżowania na listę ogólnopolskiego programu jest „zielonym światłem” do zainstalowania w tym miejscu inteligentnej sygnalizacji. Dlaczego nie rondo? Ta inwestycja jest nierealna ze względu na koszt, który według szacunków przekroczyłby 5 mln złotych…

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Przypomnijmy, na skrzyżowaniu Brzeg-Żłobizna doszło w ostatnim roku do kilku kolizji i wypadków, w tym dwóch ze skutkiem śmiertelnym. Obie ofiary zostały potrącone na oznakowanym przejściu dla pieszych. Na początku stycznia br., administratorzy dróg, przedstawiciele policji i samorządowcy spotkali się, aby wspólnie poszukać dobrego rozwiązania.

– Wszystkie strony styczniowego spotkania przyznały, że w najbliższej przyszłości możliwa będzie instalacja sygnalizacji świetlnej. Od tamtej pory pracujemy, aby zrealizować to zadanie, jednak wciąż brakuje odpowiednich decyzji ze strony GDDKiA. Nie ma problemów finansowania, bo Rada Sołecka Żłobizny zabezpieczyła na ten cel 50 000 zł, my 80 000 złotych, ale bez zgody Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie możemy nic zrobić – tłumaczył nam pod koniec października Jan Golonka, wicestarosta brzeski.

Rzecznik GDDKiA w Opolu Michał Wandrasz wyjaśnia, że zarządca drogi nie czeka z założonymi rękami. – To nie jest tak, że nic nie robimy. Wcześniejsze statystyki nie wskazywały, że skrzyżowanie jest niebezpieczne. Po tych tragicznych zdarzeniach i analizie zagrożenia, do końca listopada złożymy pełną dokumentację, aby skrzyżowanie wprowadzić do ogólnopolskiego planu likwidacji miejsc niebezpiecznych.

Takie działanie spowoduje, że zarządca drogi będzie mógł pozyskać dofinansowanie na  montaż inteligentnej sygnalizacji świetlnej. Niestety, lista jest bardzo długa i znajduje się na niej kilkaset pozycji, co sprawia, że trudno określić datę pozyskania pieniędzy.

– W wielu przypadkach samorządy deklarują chęć współfinansowania zadania, i bardzo dobrze, bo  może to ułatwić uzyskanie dofinansowania, ale jeśli budujemy rondo za 5 mln złotych czy sygnalizację świetlną za 300 tys. złotych, to przygotowania formalne są jednakowe. My naprawdę robimy wszystko, aby sygnalizacja znalazła się w tym miejscu jak najszybciej – mówi nam Michał Wandrasz.

Administrator drogi krajowej postanowił również wystąpić do Inspekcji Transportu Drogowego z wnioskiem o przywrócenie fotoradaru na obwodnicy Brzegu. Urządzenie ma sprawić, że kierowcy będą jeździli wolniej i bezpieczniej.

– Do końca tygodnia złożymy wniosek do ITD o ponowne ustawienie w tym miejscu fotoradaru. Likwidacja tego urządzenia była błędem. Oczywiście, ostateczna decyzja należy do Inspekcji Transportu Drogowego – zaznacza rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA.

Policjanci z Brzegu również podkreślają, że zdjęty kilka lat temu fotoradar spełniał swoje zadanie.

– Wypadków i kolizji było mniej. Fotoradar powoduje, że znaczna większość uczestników ruchu jeździ wolniej. Statystyki zdarzeń drogowych i zdrowy rozsądek przemawiają za tym, aby fotoradar ponownie został ustawiony w tym miejscu. Jeśli taki wniosek trafi do ITD., to my go poprzemy, tak jak każde inne rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo w tym miejscu – mówi asp. sztab. Bogusław Dąbkowski z Komendy Powiatowej Policji w Brzegu.

fotoradar-na-obwodnicy-brzegu-dk94

 

Reklama