Wystawa prac uczniów Ekonomika

0

„Artysta i rzemieślnik” – to tytuł wystawy, której wernisaż odbędzie się 20 maja (piątek) o godz. 14.00 w Galerii Sztuki Współczesnej Brzeskiego Centrum Kultury. Zaprezentowane zostaną prace uczniów brzeskiego Ekonomika kształcących się w zawodzie technik organizacji reklamy i technik architektury krajobrazu. Wstęp wolny. Na miejscu będą młodzi artyści, którzy chętnie porozmawiają z odwiedzającymi o swoich pracach.


Pomysłodawcami wystawy i jej organizatorami są Irena Czerkawska oraz Tomasz Starzyński.
„Artysta i rzemieślnik” to pierwsza wystawa uczniów. Wystawa jest częścią obchodów zbliżającego się jubileuszu 70-lecia szkoły.
Pomysł na tę wystawę zrodził się z potrzeby prezentacji potencjału twórczego młodzieży. Pokazanie jej kreatywności, zaangażowania, nowatorstwa, bogactwa emocjonalnego i intelektualnego, dążenie do sukcesu.

Wystawa jest częścią działań edukacyjnych. To najskuteczniejszy model edukacji – przekazać uczniom rzetelną wiedzę i zmotywować ich do samodzielnego myślenia i twórczego działania. Tworzące ekspozycję prace powstały w latach 2011 – 2016.

Kompozycje zaprezentowane na wystawie „Artysta i rzemieślnik” mają określony temat. Architekci krajobrazu aranżują przestrzeń. Prace uczniów przedstawiają zaaranżowaną przestrzeń wokół budynków mieszkalnych oraz instytucji publicznych. Wykorzystana technika rysunkowa to przede wszystkim kredki oraz pastele. Kolor jest atrakcyjny dla oka, a kompozycja oraz zaproponowane rośliny przyciągają uwagę oraz budzą zainteresowanie. Aranżacje roślinne dobrane są w taki sposób, aby odpowiadały środowisku, w którym są sadzone, jak i podkreślały architekturę, przy której rosną. Rysunki uczniów mają niepowtarzalny, indywidualny styl, oddają ich naturę, ale i nastrój miejsca. Architekci krajobrazu podpatrują przyrodę a my zapraszamy do przyjrzenia się ich pracy. Wystawa pokazuje także jak pięknie, a zarazem funkcjonalnie mogą się z sobą splatać pasja, przestrzeń i przyroda. Wystawa zwraca uwagę na istotne aspekty działań proekologicznych, w tym m.in. potrzebę tworzenia terenów zieleni i zwiększania ich powierzchni w obszarach zurbanizowanych, możliwość poprawy wizerunku miast, a także możliwość aranżacji terenów wokół budynków użyteczności publicznej.

Prace reklamowe były wykonywane na zajęciach: rysunek i liternictwo, pracownia technik reklamy, organizowanie i wykonywanie środków reklamowych oraz przygotowanie i prowadzenie kampanii reklamowej. Prezentowane prace są podzielone na dwie grupy – związane z treściami i podstawą nauczania, wykonywane odręcznie i przy pomocy graficznych programów komputerowych, oraz prace artystyczne – zdjęcia, rysunek, malarstwo. Zadania kierunkowe uczniów obejmują projektowanie, wykonywanie oraz umiejętność doboru odpowiednich środków, nośników wykorzystywanych w tworzeniu – produkcji współczesnej reklamy. Obejmują takie zagadnienia jak: kompozycja, jej rodzaje i układy, kolor i jego oddziaływanie, liternictwo – budowa, układy i techniki odręcznego wykonania, projektowanie i wykonywanie systemów identyfikacji wizualnej (znak, logo, logotyp), oraz projektowanie i wykonywanie opakowań, toreb reklamowych, banerów, ulotek, plakatów. Wszystkie prace wykonane są w specjalistycznych programach graficznych. Prezentowane prace artystyczne obejmują klasyczne ćwiczenia rysunkowe, malarskie np.: martwe natury, pejzaże, portret oraz prace odnoszące się do wyobraźni twórczej. Fotografie opisują sceny rodzajowe, pejzaże. Kreatywność, oryginalność ujęcia zadania, umiejętności plastyczne połączone z ciężką pracą koncepcyjno- projektową – to cechy charakteryzujące kształconego w naszej szkole technika organizacji reklamy. Prezentowane prace są zaledwie małą próbką możliwości, oraz umiejętności jakie zdobywają uczniowie naszej szkoły i prac, jakie wykonują.

Wystawa to sygnał dla uzdolnionej młodzieży z powiatu brzeskiego, że w Ekonomiku mają możliwość zdobycia i rozwinięcia swoich talentów artystycznych i zawodowych, które znakomicie zaprocentują w dalszej edukacji w zawodach związanym z reklamą. Wystawa to także próba pokazania indywidualnych zainteresowań młodzieży, rozwijanego warsztatu oraz świadomego i twórczego poszukiwania właściwych środków wyrazu artystycznego młodych artystów.

Wierzymy, że promując twórczość młodych artystów, nie tylko wyróżniamy ich kreatywność, ale także dajemy im bodziec do dalszego rozwoju. Dla wielu uczniów to pierwsza szansa na zaistnienie w przestrzeni lokalnej i pokazania prac szerszej publiczności.

Irena Czerkawska