Podróże wiosną…

Reklama

Członkowie Klubu Literackiego „Brzeg” udali się na wiosenne wycieczki. Spacerowali po Ogrodzie Dendrologicznym w Lipnie, odwiedzili pałac w Oleśnicy Małej. Zwiedzaniu towarzyszyły inspirujące historie o zabytkach i roślinach opowiadane przez prawdziwych pasjonatów. O podróżach i urokliwych zakątkach odwiedzonych m.in. przez członków Klubu Literackiego pisze Romana Więczaszek.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Podoba mi się wypowiedź Jana Amosa Komeńskiego – czeskiego pedagoga, filozofa związanego z protestantyzmem (XIX w.): „Trzeba ludzi uczyć w granicach możliwie najszerszych, nie tylko z książek czerpać mądrość, ale z nieba, ziemi, z dębów i buków”.

Przekonaliśmy się o tym na spacerze po Ogrodzie Dendrologicznym w Lipnie – Nadleśnictwo Tułowice. Park rzeczywiście ożywił nasze serca i oczy. Widzieliście tulipanowca lub żywotnik olbrzymi, przy którym człowiek wygląda jak kropka? Przy tym refleksja: bierzcie przykład z drzew, których korzenie są mocne jak stal. Wędrowaliśmy wśród 60 gatunków drzew i krzewów posadzonych w XVIII w. przez Jana Nepomucena Karola – właściciela dóbr niemodlińskich. To najstarsze arboretum Polsce, najcieplejsze miejsce na Opolszczyźnie. Niesamowity mikroklimat, liczne stawy i cieki wodne. Oprowadzał na przemiły człowiek lasu Piotr Rybicki, a to dzięki wstawiennictwu Anny Baranowskiej-Madejskiej. Zapewne byliśmy grzeczną wycieczką, bo czekała na nas niespodzianka: ognisko, kiełbaski oraz piękne książki-foldery „Nadleśnictwo Tułowice”. Ale to wydarzyło się na końcu naszej podróży, a podróżowaliśmy od rana.

Pojechaliśmy niedaleko – „Tak blisko Brzegu” – to było hasło wycieczki zorganizowanej przez prezes Oddziału PTTK Ziemi Brzeskiej Wilhelminę Barańską, prowadzącą Koło Obieżyświat. Przewodnikiem była ponadto Elżbieta Tokarz, niezwykła encyklopedia wiadomości. Tak jak my, żywo reagowała na zabytki, gdyż w niektórych dotąd nie była osobiście. Do grupy sympatycznych i stałych pasjonatów zwiedzania dołączyli członkowie Klubu Literackiego „Brzeg” i nauczyciele należący do Sekcji Emerytów przy Związku Nauczycielstwa Polskiego o/ Brzeg. Przewodnicząca Elżbieta Bendzera (harcerka) ma świetne znajomości, gdyż prawdziwie artystyczny piknik urządził nam jej kolega, starszy harcerz z brodą i w ogromnym kapeluszu, Stanisław Bojarski. Ma unikatowy ogród, harcówkę, która przylega ogrodzeniem do cudnego pałacu w Kopicach. Niestety, niszczejącego. Podam Wam numer, możecie zadzwonić i umówić się na ciekawie spędzony czas przy opowieściach gospodarza: tel. 77 415 51 12.

Wracam do motta artykułu wyrażonego w cytacie. Niebo tego dnia było niezwykle pogodne, o ziemi i historii pałacu w Oleśnicy Małej opowiadał dyrektor Zakładu Doświadczalnego Hodowli, który tam się mieści – Stefan Synowiec. Gdyby nie ludzie z pasją, nie mielibyśmy co zwiedzać. To ludzie tworzą historię i dobrze, że PTTK z Brzegu to uwidacznia. Na wyprawie poznaliśmy wiele ciekawych osób. Wokół pałacu kręcili się dziwni ludzie z dziwnymi przedmiotami. Ciekawość mnie męczyła, wiec poszłam ich śladem. Okazało się, że wieczorem odbędzie się tu impreza plenerowa „Mit i historia” – prywatny wrocławski Teatr Forma prowadzony przez Józefa Markockiego (rozmawiał z nami), wywodzącego się z Wrocławskiego Teatru Pantomimy i szkoły Henryka Tomaszewskiego. Szkoda, że o tym wydarzeniu nie wiedzieliśmy.

A wiecie, jak piękny jest zamek w Niemodlinie? Nie będę nic opowiadać, jedźcie i zobaczcie sobie sami! Będzie Was oprowadzać księżniczka w historycznym kostiumie Joanna Kardasińska. Lub jedźcie z PTTK Ziemi Brzeskiej, zyskacie wiele wiadomości i poznacie ciekawych ludzi.

Tekst: Romana Więczaszek

Klub Literacki „Brzeg” ul. Sukiennice 2, tel. 77 416 36 58 (ZNP); kom. 506 694 440; kontakt@klubliterackibrzeg.pl; www.klubliterackibrzeg.pl. Zapraszamy do rozmów o książce, swoim utworze, wydarzeniu kulturalnym lub o swojej pasji.