Kiedy zaniepokojony rodzic lub opiekun zgłasza policji zaginięcie dziecka, ma prawo oczekiwać natychmiastowych działań z pominięciem biurokratycznej machiny. W sytuacji zagrożenia potrzebna jest błyskawiczna reakcja funkcjonariuszy, a że w poszukiwaniach liczy się każda minuta, niestety udowodniła tragiczna śmierć 14-letniej dziewczynki w Andrychowie. Procedury w tym zakresie mają się zmienić, a jedną z pierwszych jednostek policji, która wprowadzi pilotażowy program, będzie Komenda Wojewódzka Policji w Opolu.
– „Wychodząc naprzeciw społecznym oczekiwaniom, a także w kontekście tragedii, która wydarzyła się w Andrychowie, Komenda Główna Policji powołała specjalny zespół, który ma opracować i wdrożyć koncepcje podniesienia standardów obsługi zdarzeń mogących powodować zagrożenie dla życia lub zdrowia dzieci. Chodzi o sytuacje, gdy trzeba zapewnić szybkość i efektywność obiegu informacji. Planuje się, że w ciągu 3 miesięcy przeprowadzona zostanie ewaluacja projektu. Ocena zostanie zakończona sprawozdaniem” – czytamy w komunikacie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Pilotażowy projekt zakłada, że osoba zgłaszająca zaginięcie dziecka będzie mogła bezpośrednio połączyć się telefonicznie z dyżurnym danej komendy wojewódzkiej. Odbędzie się to przy pomocy specjalnego telefonu – tzw. „sztywne łącze”.
Specjalny telefon tzw. „sztywne łącze”
Jednostki policji w województwach małopolskim i opolskim zostaną doposażone w stacjonarne telefony, za pomocą których będzie można bezpośrednio połączyć się z dyżurnym komendy wojewódzkiej policji (tzw. „sztywne łącze”). Jest to specjalny telefon, który pełni funkcję pomocniczą w podejmowaniu niezwłocznych działań przez Policję.
Będzie to możliwe w sytuacji:
- odmowy przyjęcia lub opieszałości w przyjęciu przez policję zawiadomienia o zdarzeniu mogącym powodować zagrożenie dla życia lub zdrowia dzieci (także w przemocy domowej);
- próby odesłania zawiadamiającego o zaginięciu dziecka do innej jednostki policji;
- zwłoki w podejmowaniu przez policję czynności poszukiwawczych po przyjęciu zawiadomienia o zaginięciu;
- braku kontaktu z prowadzącym sprawę, a jednocześnie braku wiedzy na temat przebiegu prowadzonych czynności.
Pilotaż obejmie łącznie 79 jednostek organizacyjnych policji z całodobową służbą dyżurną (59 jednostek w województwie małopolskim i 20 w województwie opolskim).